![:D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Opel Rekord 24V -69
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Det hanns inte med nån elda-däck film. Får ta det efter mässan.
Det kan nog behövas lite rejäl fälgrengöring, för de har fått ett litet rosa skimmer... Märkligt.
Lite dekaltrim får det väl bli i eftermiddag också.
Det kan nog behövas lite rejäl fälgrengöring, för de har fått ett litet rosa skimmer... Märkligt.
![:roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Lite dekaltrim får det väl bli i eftermiddag också.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jo, efter lite klurande och bollande av idéer så kom jag och Zeb fram till att det går att kombinera VAG och Opels styrdelar. Man får bara modifiera dem lite först...
Självklart kan man ju inte förstöra fina saker från Opel, så ett knutkors från VW Golf pressades isär efter konstens alla regler. Sen var det dags att fräsa lite.
Opels rattstång är typ ett plattjärn, medans VW använder en rundstång med splines. Så det var "bara" att fräsa ur fyra hörn i det runda splinesade hålet i VW-knuten och stoppa i det fina plattjärnet från Ascona B.
Självklart blev det lite komplikationer, axeln blev lite för kort. Lösningen fanns närmare än jag trodde, har en längre Opelplattjärnbit från Rekord som går att använda.
Det måste in ett lager i rattstången också, för att stödja rattaxeln. Inhandlade ett lämpligt lager på Jula för 57 kr. Hittills har styrmecket kostat 157 kr, jag gav Kjelleman en 100-lapp för knutkorset och ett par japanska kylfläktar.
När styrmecket är klart ska jag byta till manligare växellådskuddar och fixa läckan i ena bromsoket.
Sen är det väl typ klart för Uråsa, besiktning och annat skoj.
Ja just det, det ska ju byggas en ny kränghämmare också...![:roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Självklart kan man ju inte förstöra fina saker från Opel, så ett knutkors från VW Golf pressades isär efter konstens alla regler. Sen var det dags att fräsa lite.
Opels rattstång är typ ett plattjärn, medans VW använder en rundstång med splines. Så det var "bara" att fräsa ur fyra hörn i det runda splinesade hålet i VW-knuten och stoppa i det fina plattjärnet från Ascona B.
Självklart blev det lite komplikationer, axeln blev lite för kort. Lösningen fanns närmare än jag trodde, har en längre Opelplattjärnbit från Rekord som går att använda.
Det måste in ett lager i rattstången också, för att stödja rattaxeln. Inhandlade ett lämpligt lager på Jula för 57 kr. Hittills har styrmecket kostat 157 kr, jag gav Kjelleman en 100-lapp för knutkorset och ett par japanska kylfläktar.
När styrmecket är klart ska jag byta till manligare växellådskuddar och fixa läckan i ena bromsoket.
Sen är det väl typ klart för Uråsa, besiktning och annat skoj.
Ja just det, det ska ju byggas en ny kränghämmare också...
![:roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Normal postare
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 18 jul 2005 15:34
- Kontakt:
Jag vet inte varför jag kom att tänka på dej Karlsson....
http://www.samlaren.org/radionord/700.mpga
![:lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
http://www.samlaren.org/radionord/700.mpga
http://www.booksgarage.com
"God gave us Turbo lag, just to give the other suckers a slight chance..."
"God gave us Turbo lag, just to give the other suckers a slight chance..."
Mycket märkligt! Gillar ju stämsång alltså...
Några årsmodeller äldre än min bara, så det bör vara reklam för en sån här
![Bild](http://www.verdugo.cl/clasicos/opelverde.jpg)
Stil, elegans och flärd!
Har fixat lite med bilen iaf, byggt ett nytt fäste till växellådan. Den studsade ganska mycket i höstas, så motorn slog i torpeden.
Bytte till stadigare kuddar och svetsade ihop lite järnbitar, blev stabilt.
Förlängde även växelspaken ett par cm, känns skönare när man växlar att inte behöva sträcka sig ner på golvet för att nå spaken.
Edit: lite bilder.
![Bild](http://attitude.mine.nu/bilder/Karlsson/Byggbilder%20Rekorden/Rekorden/Bild115.JPG)
Växellådsfästet. Det suddiga, svarta i mitten ungefär. Biltema gummikuddar.
![Bild](http://attitude.mine.nu/bilder/Karlsson/Byggbilder%20Rekorden/Rekorden/Bild116.JPG)
Rattaxeln från Ascona B. Tyvärr var den för kort. Det är tänkt att det ska sitta ett knutkors till en bit in i det stora hålet man skymtar i torpeden. Får se om det får plats.
![Bild](http://attitude.mine.nu/bilder/Karlsson/Byggbilder%20Rekorden/Rekorden/Bild118.JPG)
Här ska det sitta en kränghämmare. Karossfästet ser man uppe till vänster, precis ovanför bogseröglan. Fästet på länkarmen sticker ut vid stötdämparen. Bilden ljuger lite, fästet sitter längre ut än dämparen.
Vi får se vad det blir av detta.
![:mhihi:](./images/smilies/mhihi.gif)
![Bild](http://www.verdugo.cl/clasicos/opelverde.jpg)
Stil, elegans och flärd!
Har fixat lite med bilen iaf, byggt ett nytt fäste till växellådan. Den studsade ganska mycket i höstas, så motorn slog i torpeden.
Bytte till stadigare kuddar och svetsade ihop lite järnbitar, blev stabilt.
Förlängde även växelspaken ett par cm, känns skönare när man växlar att inte behöva sträcka sig ner på golvet för att nå spaken.
Edit: lite bilder.
Växellådsfästet. Det suddiga, svarta i mitten ungefär. Biltema gummikuddar.
Rattaxeln från Ascona B. Tyvärr var den för kort. Det är tänkt att det ska sitta ett knutkors till en bit in i det stora hålet man skymtar i torpeden. Får se om det får plats.
Här ska det sitta en kränghämmare. Karossfästet ser man uppe till vänster, precis ovanför bogseröglan. Fästet på länkarmen sticker ut vid stötdämparen. Bilden ljuger lite, fästet sitter längre ut än dämparen.
Vi får se vad det blir av detta.
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 21 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nu är styrningen klar! Funkar bra, det hugger inte längre. Underskatta aldrig en gammal hederlig fil. Det gick att fixa utan svets, men istället blev det många bultförband. Håller gör det nog iaf.
Började lite på krängaren också, svetsade lite fästen och sånt.
Kom på att jag nog mätt och räknat lite tokigt, så den kommer att bli väldigt stum. 55,5 N/mm istället för 36,2 som är original. Det gör inget, det är kul med framhjulslyft.
Bilder kommer senare.
Började lite på krängaren också, svetsade lite fästen och sånt.
Kom på att jag nog mätt och räknat lite tokigt, så den kommer att bli väldigt stum. 55,5 N/mm istället för 36,2 som är original. Det gör inget, det är kul med framhjulslyft.
![:mhihi:](./images/smilies/mhihi.gif)
Bilder kommer senare.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Inga bilder än, men hävarmarna till krängaren är klara. Rejäla plattjärn som är bockade lite hit och dit. Ska borra 25 mm hål i dem imorrn på jobbet, så är det klart för lack och slutmontering.
Krängaren har kostat 367 kr totalt. Rörbiten 100 spänn och ett par krängarstag från Biltema som jag sågade av och svetsade ihop igen. Blir nog ganska bra det här. Ingen NASA-känsla över grejerna precis, men det funkar för mig.
Fipplade lite med tryckröret från turbon också, det blev till att byta en silikonböj. 450 spänn kostade den, som hittat... Det blev bättre än innan iaf, sträckte och spände dumt i den gamla böjen. Nu har jag ju två 51 mm böjar ifall man skulle hitta på nåt dumt i framtiden...
Kvar att göra innan söndag är att staga upp torpedväggen med en vantskruv, justera bakvagnen lite och ev. lufta frambromsarna.
Krängaren har kostat 367 kr totalt. Rörbiten 100 spänn och ett par krängarstag från Biltema som jag sågade av och svetsade ihop igen. Blir nog ganska bra det här. Ingen NASA-känsla över grejerna precis, men det funkar för mig.
Fipplade lite med tryckröret från turbon också, det blev till att byta en silikonböj. 450 spänn kostade den, som hittat... Det blev bättre än innan iaf, sträckte och spände dumt i den gamla böjen. Nu har jag ju två 51 mm böjar ifall man skulle hitta på nåt dumt i framtiden...
Kvar att göra innan söndag är att staga upp torpedväggen med en vantskruv, justera bakvagnen lite och ev. lufta frambromsarna.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Bättre att lufta med fötterna. Jag körde med trycksättning ett tag men tycker aldrig man fick till det så bra. Bökigt och kladdigt att fylla på mer vätska och mängden luft i ett däck räcker inte långt.
Den bästa lösningen jag provat är den nya modellen med backventil som säljs på biltema. Tar men en sådan och drar dit ett buntband ordentligt runt luftnippeln så kan man lufta bromsarna själv snabbt och smidigt. Blir skitbra plus att man känner i foten om det kommer lite luft ibland.
Skit i gummitutorna och sätt plastslangen direkt på nippeln med buntband.
Verkstadsutrustning är dyrt. Men en sådan här utrustning borda alla ha.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82487
Den bästa lösningen jag provat är den nya modellen med backventil som säljs på biltema. Tar men en sådan och drar dit ett buntband ordentligt runt luftnippeln så kan man lufta bromsarna själv snabbt och smidigt. Blir skitbra plus att man känner i foten om det kommer lite luft ibland.
Skit i gummitutorna och sätt plastslangen direkt på nippeln med buntband.
Verkstadsutrustning är dyrt. Men en sådan här utrustning borda alla ha.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82487
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Jo, dä gär dä la, män ja tänkte på di däringa pôjka ifrå smålann sum ente bägriper dialekta!Martin skrev:jag som trodde det hette oejäla plattjArn?Karlsson skrev:Rejäla plattjärn
Bra det! Fredag eller lördag?Zeb skrev:min högerfot ställer upp, dvd.Karlsson skrev:lufta frambromsarna.
Det får man. Fixade klart krängaren idag.Samuel Lindkvist skrev:Får man se Rekorden på uråsa eller?
Och stagade upp torpeden med en vantskruv.
Bra tips om bromsluftaren där, kanske blir en tur till Biltema imorrn. Den funkar ju inte sämre om man är två som luftar.
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 21 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Det får väl bli nån sorts "lossa-från-pedalen" lösning kanske. Det är betydligt stummare nu med staget mot torpeden, men pedalen svampar lite fortfarande så luft finns nog.
Testade att trampa rejält ett par gånger för att se om det läcker i luftnipplarna, men jag såg inte till nåt färskt oljedropp. Drog väl åt för dåligt sist.
Idag fick jag fast krängaren, så nu är det färdigt. Tyvärr blev det en liten miss med justerhålen, så jag kan bara ha den i hårdaste läget...
![Bild](http://attitude.mine.nu/bilder/Karlsson/Byggbilder%20Rekorden/Rekorden/Bild050a.jpg)
De bakre hålen man ser i krängaren går inte använda för då tar kulleden i fästöronen ovanför. Går väl att kapa dän, men det orkade jag inte nu.
Fixade en liten värmeskyddsplåt för insuget också, samt isolerade ett bromsrör som löper ganska nära ovanför downpipen.
![Bild](http://attitude.mine.nu/bilder/Karlsson/Byggbilder%20Rekorden/Rekorden/Bild055.jpg)
Medans jag väntade på att färgen skulle torka på krängaren så drog jag igång muskedundret också. Gick väldigt risigt först, eftersom jag grejade med lite inställningar i datorn. Bytte stift så gick den finfint sen.
Det blir mer datapill på lördag och söndag, hade ju tänkt öka laddtrycket lite.
0,8 bar ska det bli, minst...
Testade att trampa rejält ett par gånger för att se om det läcker i luftnipplarna, men jag såg inte till nåt färskt oljedropp. Drog väl åt för dåligt sist.
Idag fick jag fast krängaren, så nu är det färdigt. Tyvärr blev det en liten miss med justerhålen, så jag kan bara ha den i hårdaste läget...
![Bild](http://attitude.mine.nu/bilder/Karlsson/Byggbilder%20Rekorden/Rekorden/Bild050a.jpg)
De bakre hålen man ser i krängaren går inte använda för då tar kulleden i fästöronen ovanför. Går väl att kapa dän, men det orkade jag inte nu.
Fixade en liten värmeskyddsplåt för insuget också, samt isolerade ett bromsrör som löper ganska nära ovanför downpipen.
![Bild](http://attitude.mine.nu/bilder/Karlsson/Byggbilder%20Rekorden/Rekorden/Bild055.jpg)
Medans jag väntade på att färgen skulle torka på krängaren så drog jag igång muskedundret också. Gick väldigt risigt först, eftersom jag grejade med lite inställningar i datorn. Bytte stift så gick den finfint sen.
Det blir mer datapill på lördag och söndag, hade ju tänkt öka laddtrycket lite.
0,8 bar ska det bli, minst...
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 21 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jobbar man på rätt företag så finns det lite märklig plåt i skrotbingarna...Andreas K skrev:om du menar det i ovankant på insuget lär det nog hålla sig fint! Var köper man sån fin isolering?
Reflektorplåt i blank alu.
Rapport från Uråsa:
Rekorden orkade med hela dagen utan att braka ihop! Det blev lite fultrim under dagen med T-kors och justerskruv till wastegaten. 1 bars laddtryck blev det visst, och hej vad det spurtade iväg!
Dessutom sköt den flammor ur avgasaröret, så idag har jag uppnått minst två delmål med bilen. Nästa steg blir att köra 300 km/h...
![:roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
En liten fadäs med ena framskärmen iofs, den sprack när jag körde lite extra fort. Inget som syns utåt, så det är bara att gegga på lite nytt glasfiber. Får nog fästa den lite bättre i bilen också, fartvinden hugger tag i skärmarna.
Lite övertryck i kylet också, det kom lite teorier om att vattnet börjar koka i turbon och då pyser det ut lite. Ska forska lite i det senare.
Gonatt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare