Lancia Dedra Integrale -92
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Lancia Dedra Integrale -92
2007-02-23
Då har man gått och blivit med Lancia igen. Känns riktigt bra att vara tillbaka på Italiensk mark.
Jag gick och köpte mig en Dedra Integrale som är lite krockskadad vänster fram. Vet ännu inte om jag har köpt grisen i säcken då den inte har gått att provköra, men jag hoppas på att den snart skall vara igång.
Första steget för mig är att fixa iordning bilen körbar igen. Det innebär att det behövs en ny kylare ett blinkersglas och en ny skärm, det andra skall jag nog kunna åtgärda. I krocken så har även tändspolen fått sig en kyss, vet inte om den är sönder men plasten runt kontakten har spruckigt så jag ska försöka hitta en ny.
Det andra steget blir att få den till en kul busbil som tål både hårt asfalltsplåg, grusplåg och snölekar.
Imorgon blir det ett pass i garaget, efter det så vet jag troligen lite mer om hur bilen mår. Det första som ryker bort imorgon är luftfilter installationen, den var riktigt dåligt gjord.
Här kommer några bilder att glutta på så länge.
Mmmm vilken kul knapp.
2007-02-24
Idag så började jag riva lite i bilen. Först så vart jag lite orolig att jag skulle behöva lämna iväg det, då rambalken var tryck ungefär 5 cm. Efter lite mätande och jämförelse med bilder i servicepärmarna så kunde jag se att den inte var tryck något längre bak mot fjäderbenstornet. Jag borrade bort lite svetsar samt kapade bort den sämsta plåten. Därefter blev det riktning.
Har nu kommit så långt att jag hunnit dra ut allt och börja svetsa ihop det. Imorgon så ska jag försöka hinna färdigt med plåtarbetet.
Lite snett och skevt.
Borra bort lite svetsar.
En trasiga givaren som jag inte har en aning om vad den gör för nytta. Sånt är inte kul att hitta. Efter lite letande i serivepärmen hitta jag att det ska sitta en justering för CO-nivån där.
2007-02-25
Nu så är riktningen klar, och jag har hunnit börja sätta ihop bilen.
Den gamla ICn var verkligen inte i bra skick, båda gavlar var limmade fast med något silicon. Jag hade en gammal IC liggande som jag ska montera istället, den är inte fin men den läcker inte så den får duga tillsvidare.
Här är balken färdig riktad, svetsad, Kittad(stavning?) och grundad.
Lite färg gör susen.
Måttar lite vart ICn ska sitta.
Detta var vad jag sysslat med i helgen. Nu blir det inga uppdateringar på ett tag, då jag ska tillbaks till Linköping och förhoppningsvis klara mina sista tentor. Ska beställa lite delar så jag kan fixa iordning resten nästa gång jag är i Värnamo.
Då har man gått och blivit med Lancia igen. Känns riktigt bra att vara tillbaka på Italiensk mark.
Jag gick och köpte mig en Dedra Integrale som är lite krockskadad vänster fram. Vet ännu inte om jag har köpt grisen i säcken då den inte har gått att provköra, men jag hoppas på att den snart skall vara igång.
Första steget för mig är att fixa iordning bilen körbar igen. Det innebär att det behövs en ny kylare ett blinkersglas och en ny skärm, det andra skall jag nog kunna åtgärda. I krocken så har även tändspolen fått sig en kyss, vet inte om den är sönder men plasten runt kontakten har spruckigt så jag ska försöka hitta en ny.
Det andra steget blir att få den till en kul busbil som tål både hårt asfalltsplåg, grusplåg och snölekar.
Imorgon blir det ett pass i garaget, efter det så vet jag troligen lite mer om hur bilen mår. Det första som ryker bort imorgon är luftfilter installationen, den var riktigt dåligt gjord.
Här kommer några bilder att glutta på så länge.
Mmmm vilken kul knapp.
2007-02-24
Idag så började jag riva lite i bilen. Först så vart jag lite orolig att jag skulle behöva lämna iväg det, då rambalken var tryck ungefär 5 cm. Efter lite mätande och jämförelse med bilder i servicepärmarna så kunde jag se att den inte var tryck något längre bak mot fjäderbenstornet. Jag borrade bort lite svetsar samt kapade bort den sämsta plåten. Därefter blev det riktning.
Har nu kommit så långt att jag hunnit dra ut allt och börja svetsa ihop det. Imorgon så ska jag försöka hinna färdigt med plåtarbetet.
Lite snett och skevt.
Borra bort lite svetsar.
En trasiga givaren som jag inte har en aning om vad den gör för nytta. Sånt är inte kul att hitta. Efter lite letande i serivepärmen hitta jag att det ska sitta en justering för CO-nivån där.
2007-02-25
Nu så är riktningen klar, och jag har hunnit börja sätta ihop bilen.
Den gamla ICn var verkligen inte i bra skick, båda gavlar var limmade fast med något silicon. Jag hade en gammal IC liggande som jag ska montera istället, den är inte fin men den läcker inte så den får duga tillsvidare.
Här är balken färdig riktad, svetsad, Kittad(stavning?) och grundad.
Lite färg gör susen.
Måttar lite vart ICn ska sitta.
Detta var vad jag sysslat med i helgen. Nu blir det inga uppdateringar på ett tag, då jag ska tillbaks till Linköping och förhoppningsvis klara mina sista tentor. Ska beställa lite delar så jag kan fixa iordning resten nästa gång jag är i Värnamo.
Senast redigerad av 1 Henke, redigerad totalt 9 gånger.
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Man får ha lite tålamod och beställa delar i tid. Fiat, Alfa Romeo och Lancia delar rätt mycket delar, därför är det oftast enklast att beställa till någon syskonbil. Deltan som jag hade innan hade samma chassi/drivlina som den 4 cylindriga Fiat Coupen, medans dedran har mycket tillsammans med Fiat Tipon.Zeb skrev: Är det svårt att få tag på delar?
Motorn som sitter i Dedra turbon är samma som är i den tidiga Delta 8v Integralen, så den är välutprövad i rallysvängen. Tydligen så går det att byta till Deltans styrbox och därigenom få lite mer fart i maskinen, ifall man sedan inte är nöjd så är det ju enkelt att chipa. Inte för att jag funderat på att göra det eller så.
För mig syns dom, det kanske var något tillfälligt med sidan där bilderna ligger upplagda.K-Mart skrev: bilderna fungerar inte..
-
- Superpostare!
Bilen börjar närma sig trafiken, saknar egentligen bara ett blinkersglas, spoiler, lite småfix och en liter färg. Fick med mig lite saker när jag köpte bilen, där vet jag att det låg ett blinkersglas med en liten spricka i. Men det verkar som att det har åkt med när jag slängde en massa grejjer.
Ett litet filmklipp från uppstarten kan jag bjuda på. 3.7MB
vroom vroom
Ett litet filmklipp från uppstarten kan jag bjuda på. 3.7MB
vroom vroom
DAMIT när du rikta ut fram skärmen där. Det såg ju nästa för lätt ut ju!
Nu har du en bus bil
Nu har du en bus bil
Johan Bring
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
I lördags så var jag ute en provrunda med den, tror nog att det ska gå och få denna rolig. Testrun
Det är ingen vanlig bil så priset är ju väldigt individuellt. Just nu så finns det inte några att hitta på mobile ens. Jag har dålig koll på priserna, men en vanlig utan 4x4 kanske ligger på 15kkr här i sverige och en med 4x4 från 25kkr.
Det är ingen vanlig bil så priset är ju väldigt individuellt. Just nu så finns det inte några att hitta på mobile ens. Jag har dålig koll på priserna, men en vanlig utan 4x4 kanske ligger på 15kkr här i sverige och en med 4x4 från 25kkr.
Det var länge sedan jag uppdaterade här, men det har inte hänt så mycket heller. Bilen är påställd och har rullat ung 200 problemfria mil, det enda jag gjort är en polering av bilen och en genomgång av bromsarna. Laddtrycket har tydligen hunnit passera 1 bar, detta resultera i att det är dags för en ny koppling.
Två bilder på en polerad bil. Nu ska det snart lackeras lite delar så att den ser lite vettigare ut.
Två bilder på en polerad bil. Nu ska det snart lackeras lite delar så att den ser lite vettigare ut.
-
- Normal postare
Jodå Lancia finns kvar men det har inte sålt i sverige sedan mitten på 80-talet då saab gästspelade lite med saab/Lancia 600 som blev en tokflopp.
Under helgen så lånade jag brorsans garage och lackerade lite grejjer, så nu är bilen enfärgad.
Under helgen så lånade jag brorsans garage och lackerade lite grejjer, så nu är bilen enfärgad.
Jag får väll bjuda på lite finare bilder på bilen nypolerad och riktigt rekonditionerad.
Här har jag inte monterat fast sidokjolen, men den sitter där nu.
Fint med skinn men det blir kallt om rumpan nu när temperaturen börjar sjunka.
Ombonad fin förarmiljö.
Motorrummet skall jag gå över lite noggrannare under veckan så det också blänker och ser fint ut.
Här har jag inte monterat fast sidokjolen, men den sitter där nu.
Fint med skinn men det blir kallt om rumpan nu när temperaturen börjar sjunka.
Ombonad fin förarmiljö.
Motorrummet skall jag gå över lite noggrannare under veckan så det också blänker och ser fint ut.
-
- Megapostare!
-
- Legend!
- Kontakt: