Mantan. Yo! Vad händer, mannen?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Mantan. Yo! Vad händer, mannen?
Inget nytt projekt direkt, men ja böttar upp en liten tråd ändå.
Var å kikade på en manta hos en bilförsäljare här i Tidaholm för ett tag sen. Bilen var t.o.m enligt mina ögon rätt slut, så det blev inget köp. Åkte istället ner till Hillerstorp och hinkade in en saab 900 för 1000 spändioler. Tanken var att denna saab skulle rivas ur och användas till det omtalade "långloppet". Men jag insåg att saab'en egetligen hörde hemma på skroten. Åkte till skroten, och vad får jag se? jo, Mantan från bilhandlaren! Härligt! Så jag gjorde helt enkelt en Elof, och bytte bil rätt av.
Kan ju tillägga att de skrattade rätt gött på besiktningen, då de kände till att bilen åkt till skrot efter tidigare bes. Så efter lite tejp, spackel och lim, så gjorde jag ett tappert försök att göra slut på "das deutche auto" i Vara.
lånar en bild
Då den slöaste av skapelser råkade överleva, tänkte jag ge den en chans.
Det är så här års man kallar in Karlsson. Bäst att kika vad han har i lådorna. Det blev en 2,4-liters CIH med ny TG-kam, lätt portad och planad topp och "ventilmojängsstabilisator" (plus moms & sociala).
Så det som händer i dagarna är att byta ut das einsprize mot något lite mer avancerat. Så nu tar jag med mig min Guns'n Ammo och går in i garaget och kliar mig i huvvet tills bilen startar.
(det är så vi jobbar här ute på heden)
Var å kikade på en manta hos en bilförsäljare här i Tidaholm för ett tag sen. Bilen var t.o.m enligt mina ögon rätt slut, så det blev inget köp. Åkte istället ner till Hillerstorp och hinkade in en saab 900 för 1000 spändioler. Tanken var att denna saab skulle rivas ur och användas till det omtalade "långloppet". Men jag insåg att saab'en egetligen hörde hemma på skroten. Åkte till skroten, och vad får jag se? jo, Mantan från bilhandlaren! Härligt! Så jag gjorde helt enkelt en Elof, och bytte bil rätt av.
Kan ju tillägga att de skrattade rätt gött på besiktningen, då de kände till att bilen åkt till skrot efter tidigare bes. Så efter lite tejp, spackel och lim, så gjorde jag ett tappert försök att göra slut på "das deutche auto" i Vara.
lånar en bild
Då den slöaste av skapelser råkade överleva, tänkte jag ge den en chans.
Det är så här års man kallar in Karlsson. Bäst att kika vad han har i lådorna. Det blev en 2,4-liters CIH med ny TG-kam, lätt portad och planad topp och "ventilmojängsstabilisator" (plus moms & sociala).
Så det som händer i dagarna är att byta ut das einsprize mot något lite mer avancerat. Så nu tar jag med mig min Guns'n Ammo och går in i garaget och kliar mig i huvvet tills bilen startar.
(det är så vi jobbar här ute på heden)
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Nu har det kliats ett par dagar, utan resultat. Så idag fick jag kalla in Gubba'.
Karlsson stod paralyserad i 14 minuter och pillrade med nån sorts medicinsk utrustning.
Och Tåga tog till och med på sig dubbla glsögon, men kunde ändå inte ens reda ut vilket håll han skulle hålla boken.
Så vi insåg strax våra begränsningar, och lämnade den gamle Oplen åt termiterna. Kanske gör de ett bättre jobb...
Återkommer när jag träffar på garageporten nästa gång...
Karlsson stod paralyserad i 14 minuter och pillrade med nån sorts medicinsk utrustning.
Och Tåga tog till och med på sig dubbla glsögon, men kunde ändå inte ens reda ut vilket håll han skulle hålla boken.
Så vi insåg strax våra begränsningar, och lämnade den gamle Oplen åt termiterna. Kanske gör de ett bättre jobb...
Återkommer när jag träffar på garageporten nästa gång...
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Åh, när jag ser dessa bilder minns jag min ungdom...
Min vita Manta GSI -85 som jag nyss då bytt motor på. Motorn plockades från en rekord som provkördes innan den lyftes ur. Men väl i mantan var det inte ett liv i den.
Jag bytte fördelare, styrdon, kabelhärva, men ändå ingen gnista.
Efter 2 dagars felsökning hittade min jobbarkompis felet. Kablen i kontakstycket till tändmodulen var sönderargad. PÅ BÄGGE KABELHÄRVONA!!
Efter detta fixades startade den på momangen. Det var ett underbart ljud med 2.0E med bara extraktor och inget avgasystem...
Min vita Manta GSI -85 som jag nyss då bytt motor på. Motorn plockades från en rekord som provkördes innan den lyftes ur. Men väl i mantan var det inte ett liv i den.
Jag bytte fördelare, styrdon, kabelhärva, men ändå ingen gnista.
Efter 2 dagars felsökning hittade min jobbarkompis felet. Kablen i kontakstycket till tändmodulen var sönderargad. PÅ BÄGGE KABELHÄRVONA!!
Efter detta fixades startade den på momangen. Det var ett underbart ljud med 2.0E med bara extraktor och inget avgasystem...
I feel so happy, i take it in english!!
IT'S ALIVE!!
I think it was some kind of mashed potatoes in the injectors.
I replaced it with minced meat and a soft drink. Now it works under acceptable conditions.
hjääälllp...
IT'S ALIVE!!
I think it was some kind of mashed potatoes in the injectors.
I replaced it with minced meat and a soft drink. Now it works under acceptable conditions.
hjääälllp...
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Och nu har jag kört den på både längden och bredden.Karlsson skrev:Jag har hört den, jag har sett den.
Sen gottade vi oss med kylslangarna.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
jahapp. skulle ut och göra stora julesladden. PANG! ja sket ner mig.
Tändningen står åt skogen. Iallafall ligger avgasröret där.
Nåt fel i datapaketet. Återkommer när ja bytt kalsonger.
Tändningen står åt skogen. Iallafall ligger avgasröret där.
Nåt fel i datapaketet. Återkommer när ja bytt kalsonger.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Sådär...
I dagarna byggdes ett avgassystem av lite gamla 2,5" rör som skräpade bakom garaget. Tändningen fixades till. Nu återstår bara ett MAJOR-problem. Kopplingen orkar inte med. Bidde-Badjes!
Det kan bli dyrt. Ligger redan och snuddar vid min magiska 6k:- gräns. Får se om det finns nån drängalösning på problämet.
ps.
Glömde ja nämna att det är budget-manta? hehe.. behövs nog inte.
I dagarna byggdes ett avgassystem av lite gamla 2,5" rör som skräpade bakom garaget. Tändningen fixades till. Nu återstår bara ett MAJOR-problem. Kopplingen orkar inte med. Bidde-Badjes!
Det kan bli dyrt. Ligger redan och snuddar vid min magiska 6k:- gräns. Får se om det finns nån drängalösning på problämet.
ps.
Glömde ja nämna att det är budget-manta? hehe.. behövs nog inte.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Åk till Kjelle-man och kolla om Beigen står kvar. Jag lämnade kopplingen på den, och den svek aldrig under de 3 år jag plågade bilskrället.
Lite mer must i 2,4an iofs, men så hejdlöst mycket mer kan det ju inte vara.
Lite mer must i 2,4an iofs, men så hejdlöst mycket mer kan det ju inte vara.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Kan ju va en ide... Fast då får man ju stå där och riva dän skiten... kan ju va lite surt.Karlsson skrev:Åk till Kjelle-man och kolla om Beigen står kvar...
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Kanke lite fel tråd, men vi får hoppas på det!mackan9-5 skrev:blir det något långlopp här i klubben eller ?
/ marcus
För tillfället händer absolut inget med mantan... känns som man har lite väl många projekt som väntar. får nog gallra ur lite... Fast ju njuter. Blir nog till att plocka ur en hel del saker ur bilen framöver, som innertak och andra mjuka och således helt onöga saker.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Åkte upp till Kjell idag, och hinkade en framlampa. Skeppade i ett batteri och drog igång. ahh...
En sann njutning att den startade, fast den stått still i evigheter.
Bilen hade dock en märklig egenskap... den styrde hela tiden mot Lekeryd. Men ja lyckades hindra den (den här gången).
En sann njutning att den startade, fast den stått still i evigheter.
Bilen hade dock en märklig egenskap... den styrde hela tiden mot Lekeryd. Men ja lyckades hindra den (den här gången).
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Njutning.
Jag har ju inte fått uppleva 2,4ans torque på riktigt, jag får frakta min lekamen till Labbås för en provtur helt enkelt.
(Går det inte svetsa fast lamellen på nåt vis, direktdrift är ju tydligen det senaste enligt P-A...)
Jag har ju inte fått uppleva 2,4ans torque på riktigt, jag får frakta min lekamen till Labbås för en provtur helt enkelt.
(Går det inte svetsa fast lamellen på nåt vis, direktdrift är ju tydligen det senaste enligt P-A...)
Anders Karlsson
Har hört talas om detta..Karlsson skrev: (Går det inte svetsa fast lamellen på nåt vis, direktdrift är ju tydligen det senaste enligt P-A...)
Det var nog en godsägare i Kazakstan som kom på det där med "Torque By Demand" som det heter.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Nu har ja börjat förbereda bilen för skrotning.
Fast ja sparar motor, låda och bakaxel för kommande projekt.
Återkommer med en slutbudget, som vanligt.
Eller gjömde ja nämna att detta var ett budgetbygge?!
Fast ja sparar motor, låda och bakaxel för kommande projekt.
Återkommer med en slutbudget, som vanligt.
Eller gjömde ja nämna att detta var ett budgetbygge?!
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Huven är inget att ha... men rutorna skall vara ok. Bilen skrotas nästa helg.Brink skrev:kan var intresserad av en huv och lite rutor till min manta om dom är användbara vill säga
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88