M3E30 -87 Skulle bara...

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Va hos KM-Racingparts i värnamo i fredags och hämtade en mapsensor från en Saab 9000 ClubSport. Ska ha den för att känna av väderförändringar så att styrboxen kan leverera exakt rätt mängd soppa i alla väder. Dumt att tappa effekt bara för att det blir dåligt väder. :wink:

Sen har jag köpt en Julklapp till bilen. En kolfiberbox :D
Så nu skjuter jag lite på effektmätningen tills den är monterad.

Bild
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Blev lite problem med plats för behållaren för bromsvätskan med kolfiberinsuget. Men har ikväll gjort en aluminium adapter man bara pressar ner i bromscylindern istället för behållaren. Sen kan man med en slang ansluta en liten behållare från en MC eller liknande. Har gjort en utgång för olja till kopplingen också så man slipper fula t-kors. Ska ytbehandla aluminiumen imorgon tänkte jag.

Bild
Bild
Bild
Bild
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
gzon
Dunderpostare!
Inlägg: 642
Blev medlem: 04 dec 2001 01:00

Inlägg av gzon »

Ser mycket bra ut samuel!
/Martin Gustavsson
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

:up:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Mae
Legend!
Inlägg: 3704
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Bromölla, Skåne

Inlägg av Mae »

Mycket snyggt! :P
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Oj Oj det där insuget hade jag missat .... mums mums!
Ska bli väldigt kul att lyssna på den i sommar :D
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Bmw Rille
Turbopostare!
Inlägg: 187
Blev medlem: 31 jan 2002 01:00
Ort: Nyhem!
Kontakt:

Inlägg av Bmw Rille »

Riktigt fräckt! Måste man mappa om bilen efter ha installerat ett sådant?
Blir det någon effektökning? Kan tänka mej att det låter riktigt gott!
bmw - Zätatre äm kupä
[Richard Axell]
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Du är ju tokig du Samuel...




På ett sunt och bra sätt!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Mae
Legend!
Inlägg: 3704
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Bromölla, Skåne

Inlägg av Mae »

Kan du inte ta lite bilder på hela bilen?
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Bmw Rille skrev:Riktigt fräckt! Måste man mappa om bilen efter ha installerat ett sådant?
Blir det någon effektökning? Kan tänka mej att det låter riktigt gott!
Ja man plockar bort hela luftmassemätaren och allt sånt original. Så man måste göra om rätt mycket. Jag mappar enbart efter spjällvinkeln vilket gör att man kan ha rätt fria andningsvägar. Inloppet är 120mm i diameter jämfört med original som är cirka 80mm.
Ja det ger nog en hel del effekt eftersom motorn är trimmad sedan innan. Den behöver sjukt mycket luft på höga varv.

Få la ta lite bilder på bilen nån dag. 8)
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Idag har jag beställt 80meter glasfiber. (det blev billigare då) :roll:
Ska göra lite gjutformar på huven och se om jag lyckas. Sen ska jag nog göra en huv i glasfiber för att lära mig lite. Sen får vi se om det blir kolfiber.

Om någon behöver lite glasfiber är det bara att säga till :roll:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Jag bygger en specialkolfibervävmaskin på jobbet. Kan ju tänkas att det kan bli lite kolfiber över... 8)

Vi kan ju prata om det lite i morgon över en bit kött :D
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Jakob
Styrelseledamot
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 sep 2006 20:03
Ort: Reftele

Inlägg av Jakob »

Jag bygger en specialkolfibervävmaskin på jobbet. Kan ju tänkas att det kan bli lite kolfiber över...

va ska chefen säga då Daniel?!
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Jakob skrev:va ska chefen säga då Daniel?!
Jadu, han har nog inga åsikter om det alls tror jag.
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Jakob
Styrelseledamot
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 sep 2006 20:03
Ort: Reftele

Inlägg av Jakob »

de var nog mest ironi i de tror ja.. ja har förresten faktist vatt ute hos er på pema en gång..
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Idag har jag börjat göra en gjutform till en lite lättare motorhuv.

Tog en gammal huv jag hade som va bucklig och dålig.
Har slipat och spacklat tills jag mådde illa.

Här är alla bucklor spacklade och slipade.
Bild

Har sedan våtslipat och vaxat 3ggr med formvax.
Bild

Sedan va det dags för släppfilm för att formen ska lossna (förhoppningsvis)
Bild


Sedan la jag på gelcoat. Den är grön för att man lättare ska se var det lyser igenom när man sedan gjuter i den.
Sen har jag inte kommit längre. Hittils har det tagit cirka 20timmar.
Fortsättning följer...
Bild
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339
Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö

Inlägg av Anders Toll »

Är det så man ska göra?! ;)

Jag gjöt direkt på bilen sist. Blev inte helt ok. :nono:

Hur många lager tänker du gjuta? Ska du armera den på något annat sätt än glasfiberväv? Jag har läst om någon som använde alu-profiler.
Anders Eldehage
Megapostare!
Inlägg: 394
Blev medlem: 31 maj 2004 12:06
Ort: Köping

Inlägg av Anders Eldehage »

Samuel Lindkvist skrev: Men huvudsaken va att jag vill kunna justera cornerweighten.
Jag har gått och funderat på det ett tag (borde ha skrivit för längesen) men vad menas med att justera cornerweighten? Är det så enkelt som det låter, att du kan justera vikten vid kanterna så kan man väl inte göra det bara genom att justera höjden på bilen? Vikten är väl ändå den samma? Förstår du vad jag inte förstår?
Fordon: Skoda Octavia 00:a med 75 hk och två sittastill stolar!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Det är faktiskt så enkelt. Om man väger en bil på fyra separata vågar, en för varje hjul, så ser man att den inte väger lika mycket i varje hörn.
Justerar man höjden på fjädersätet så "lutar" man bilen åt det håll man vill ha mer eller mindre vikt. Det är samma fenomen som när man accar eller bromsar, vikten förskjuts skenbart åt ena eller andra hållet.
Totalvikten är fortfarande samma, och egentligen hörnvikten också, men man flyttar tyngdpunkten i bilen lite grann. Förhoppningsvis åt rätt håll...:roll:

Väghållning är kul, men det är lite av en djungel med alla namn på hjulvinklar och sånt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Anders Eldehage
Megapostare!
Inlägg: 394
Blev medlem: 31 maj 2004 12:06
Ort: Köping

Inlägg av Anders Eldehage »

Okej, tack för svaret.
Då kan jag sluta tänka på det. :D
Fordon: Skoda Octavia 00:a med 75 hk och två sittastill stolar!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Skriv svar