BMW 325 Twinturbo

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Mattias Sandgren
Normal postare
Inlägg: 31
Blev medlem: 06 mar 2006 22:52
Kontakt:

Inlägg av Mattias Sandgren »

Andreas K skrev:I mitt fall så valde jag dubbla av ekonomiska själ.
Svårt att hitta billigare turbosar än bättre begade lastbilsturbos, typ Schwitzer, Holset, Garrett. Men snubblar man över två 16T ska man inte klaga.. ;)

Andreas K skrev:Dessa turbosar har väldigt bra vad de gäller spool-up tid och finns till vettiga pengar.
Att de har bra spool-up har mer att göra med att de är små.. :roll:
Andreas K skrev:Att hitta en turbo som ger över 600hk som dessa göra ihop med bra spool upp är svårt annars. Som du ser på bilderna så sitter det en turbo per 3 cylindrar.
Jag skulle inte lyfta mer än 500-550 hk, vilket borde inträffa före 1.5 bar laddtryck om du justerat styrsystemet rätt. Problemet är att dessa turbos kanske klarar 300 hk styck, men då på motorer med 4-ventils-teknik och snälla kamaxlar. Med 2-ventils-teknik och arg kamaxel (nu är inte din sååå arg) så blir motorn direkt känslig för mottrycket och man riskerar att förutom sämre fyllnadsgrad att få högvarvsspikningar när avgasmottrycket skenar iväg.

Mitt råd till dig är alltså att mäta/logga avgasmottrycket före åtminstone en av turbosarna. Går jättebra att göra med lite bromsledning som sen övergår till gummislang kopplad till en lämplig mätare eller givare.
Här kan du också se skillnad direkt om du har eventuella läckage på trycksidan också - mycket viktigt att eliminera sådana om du ligger på gränsen på turbosarna.

Jag tror du har en jättefin kombination i den här motorn, den kommer att ha ett brett och fint register. Troligen fullt laddtryck (1 bar) vid drygt 3000 rpm på högre växlar.
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Mattias Sandgren skrev: Att de har bra spool-up har mer att göra med att de är små.. :roll:
Det är ju defentivt inga kullagrade racegrejor men jämför man med ex T25or som ligger i samma genre så är ju spoolupen riktigt bra.
Mattias Sandgren skrev: Jag skulle inte lyfta mer än 500-550 hk
Nej inte jag heller, en turbo i sitter ytterområde vad de gäller effekt är inte så roligt. Skulle den ge 550 äkta hk är jag mer än nöjd.
Mäter man "bara" trycket i grenrören? har nämligen en "diagnosnippel" i vart grenrör för avgastempen. går ju skruva i där, tror tom att det är bromsrörsgänga i dem.

Händer endel med bilen nu:
Köpte 600cc/min spridare nu så de gamla är till salu.
Bygde ett avgasssytem i helgen så den bullrar lite mindre.
Inväntar tryckrören och lite bärarmarskropparna, sen blir det nog en liten provtur.
/Andreas
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Andreas K skrev:Köpte 600cc/min spridare nu så de gamla är till salu.
Du har PM.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Mattias Sandgren
Normal postare
Inlägg: 31
Blev medlem: 06 mar 2006 22:52
Kontakt:

Inlägg av Mattias Sandgren »

Andreas K skrev:Det är ju defentivt inga kullagrade racegrejor men jämför man med ex T25or som ligger i samma genre så är ju spoolupen riktigt bra.
Nä det är ju sant, tänk dock på att kullager är långt från det bästa svaret på att få fin respons.
Andreas K skrev:Mäter man "bara" trycket i grenrören? har nämligen en "diagnosnippel" i vart grenrör för avgastempen. går ju skruva i där, tror tom att det är bromsrörsgänga i dem.
Man mäter helst i kollektorn just före turbinen, det är ju perfekt med bromsrörsgänga.
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

uppdaterat specen: lite "vassare" chassi numera :)
/Andreas
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Även om inte tråden uppdateras allt för ofta händer det rätt mycket med bilen.
Bl.a. har jag monterat mitt nya chassi.
Bild
/Andreas
Mae
Legend!
Inlägg: 3704
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Bromölla, Skåne

Inlägg av Mae »

har du lackerat bilen?

En helbild av bilen hade varit kul. :D
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Oj då?! Seriöst värre! Fullt justerbart både fram och bak nu då?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

ingen lack ännu tyvärr. men den ska bli svart, funderade på att göra ett csl tak i kolfiber men det hinns nog inte med.

Bak är det ställbart i bägge lederna och fram bara i ena riktningen (om det inte finns en justering jag missat).

Ska försöka ta lite bilder på framvagnen sitter ett set bärarmar där nu fullt justerbara.

Har även bytt till en kort styrservo 2.1 rattvarv och ska montera en elektrisk servopump.

Råkade visst lägga en beställning på några smidda vevstakar också....
/Andreas
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Bild

Eftersom motorn startade snällt utan problem fanns det ju bara en sak att göra. Isär med skiten igen å ställ till med något. Valde att montera 6 st av den högra sorten. Sen mätte jag upp kompet med alltihop monterat och fick fram att jag har närmare 8,0:1 vilket var vad jag hoppades på.
Lämnade bort svänghjulet på svarvning också så det blir några kg lättare.

Beställde ett nytt tak, blev dock inte i kolfiber utan i glasfiber, mitt vanliga plåttak har lite bulor i sig och en igenlagd taklucka. Sparar väl iaf några kilo, men kolfiber hade ju varit bättre.

Vad ska jag lacka bilen i för färg? Är inne på svart, det blir billigt men kanske tråkigt. Någon mörkblå vore inte så dumt heller.
/Andreas
Mae
Legend!
Inlägg: 3704
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Bromölla, Skåne

Inlägg av Mae »

Silvermetallic är sjukt snyggt! :D
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Mattias Sandgren
Normal postare
Inlägg: 31
Blev medlem: 06 mar 2006 22:52
Kontakt:

Inlägg av Mattias Sandgren »

Vad kör du med för kolvar?
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Mattias Sandgren skrev:Vad kör du med för kolvar?
jag har en lite specialare. Det är kolvarna från icke kat motorn som ger 9,7:1 i komp orginal. Dessa är svarvade nästan helt plana + en 3mm packning med lösa ringar runt varje cylinder med skärring i.
Detta ger som sagt strax under 8 i komp.

Dessa kolvar har ett kolvtak som är nära på dubbelt så tjockt som de andra 325 kolvarna om jag inte mätte fel och att min uppgift på dem andra stämmer. Rätt mappad så borde dem ju då hålla bättre än dem andra om det är likvärdigt material. Men spikar det går väl ringlandet åt skogen iallafall.
/Andreas
Mattias Sandgren
Normal postare
Inlägg: 31
Blev medlem: 06 mar 2006 22:52
Kontakt:

Inlägg av Mattias Sandgren »

Japp, det är ju fint med H-profilstakar men det är kolvarna som får smaka först.. :)

Så du menar att dina kolvar vänder i höjd med överdelen av packningen, så du har normal squish-höjd ändå?
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

nej det är i princip platta och vänder i höjd med blockkanten.
Vad jag har sett verkar en rätt mappad motor kröka vevstakar för kolvar, medan en felaktig/trilskandes motor spikar sönder kolvarna. Nästan alla kolvar jag sett i bmw turbo kretsar som går sönder är sönderspikade.
Sen är ju stakarna bra mycket lättare än orginal.
/Andreas
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Andreas K skrev:nej det är i princip platta och vänder i höjd med blockkanten.
Vad jag har sett verkar en rätt mappad motor kröka vevstakar för kolvar, medan en felaktig/trilskandes motor spikar sönder kolvarna. Nästan alla kolvar jag sett i bmw turbo kretsar som går sönder är sönderspikade.
Sen är ju stakarna bra mycket lättare än orginal.
Perfekt, en riktig riktigt nogrann balansering av vev, svänghjul och tryckplatta, lite jobb med toppen... Riktigt högvarvig rak6a med dubbelturbo, det är mums det :mhihi:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

I helgen blev det lite mekande för min del. Skruvat ihop hela bottendelen med min nya stödgördel. Fick tillverka lite distans samt justera skruvlängden något för att montera den.
Bild

Sen kom jag på att de är fräckt med taklucka så jag började montera dit en modell större på nytvättade och vaxade bil....
Bild
/Andreas
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

En sån taklucka har jag också funderat på. Gärna i genomskinlig kolfiber.
Ser ju kul ut. Ett tips bara. Börja inte med flera grejer på bilen samtidigt utan gör klart ena grejen innan du river ner nästa grej. Då är chansen större att du får användning av bilen och inte går in i väggen. (jag vet hur det kan va :( )
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

jag tänkte gjuta en själv i kolfiber men tiden är knapp som den är. Blir glasfiber nu. Några kilo blir det sen slipper jag en ful taklucka på insidan och taket är inte buckligt längre.

Jag skruvar för mycket i alla ändar samtidigt men det är oundvikligt att det inte krockar. Nu har jag prioriterat att få ihop motorn igen med de nya bitarna i så man kan ställa den i malpåse till karossen är klar, har bl. a modifierat en hel del i fronten nu och flyttat upp och bak intercoolern så jag har 15cm markfrigång.

Hur mycket vägde beckers e30?
/Andreas
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

motorn är komplett och ihop brevid bilen. Satsar på att få den färdig för lack så snart som möjligt. Med lite tur kanske den går att lacka om 1 månad.
/Andreas
Skriv svar