Fibbans Volvo 242 -75
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Efter 3kvällar med blästern så är underedet i skapligt skick!
För att driva blästern behövdes en kompressor som kunde leverera 500l/min, för att vara på den säkra sidan så drog jag till med en som klarar av att leverera 6000l/min
Byggde mig en egen blästerbox.
Och så här blev resultatet...
Ska bli så skönt då man får lack på allt och får börja pyssla med roligare saker! Men det är många timmar kvar inna dess!
För att driva blästern behövdes en kompressor som kunde leverera 500l/min, för att vara på den säkra sidan så drog jag till med en som klarar av att leverera 6000l/min
Byggde mig en egen blästerbox.
Och så här blev resultatet...
Ska bli så skönt då man får lack på allt och får börja pyssla med roligare saker! Men det är många timmar kvar inna dess!
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Fibban är mer än observatör på forumen så ja får väl skriva åt honom!
Igår (måndag) så började han med burbygget. Eller han fortsatte, lite var ju redan gjort på bilen när han köpte den. De är 3-4 stag kvar och göra innan han är klar med den. Då kan den tas ut och svetsat klart. Delningsbar bur is the SHIT! Lackas då givetvis utanför bilen!
Sen satte han in lite dräneringslock som helsvetsades. De blir väldigt bra iaf de han gör pajken. Dock är ja oroad över hans tidsplan men de blir fint! Han kommer inte stressa om vi säger så... Ska väl mest fantisera som de ser ut nu...
Men man försöker motivera honom varje gång vi är i garaget...
MVH
Igår (måndag) så började han med burbygget. Eller han fortsatte, lite var ju redan gjort på bilen när han köpte den. De är 3-4 stag kvar och göra innan han är klar med den. Då kan den tas ut och svetsat klart. Delningsbar bur is the SHIT! Lackas då givetvis utanför bilen!
Sen satte han in lite dräneringslock som helsvetsades. De blir väldigt bra iaf de han gör pajken. Dock är ja oroad över hans tidsplan men de blir fint! Han kommer inte stressa om vi säger så... Ska väl mest fantisera som de ser ut nu...
Men man försöker motivera honom varje gång vi är i garaget...
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Hehe... Ja Nicke tror jag blir klar mycket fortare än jag tror. Men jag sätter hellre ett datom längre fram och försöker på så sätt att inte stressa Som Nicke skrev så är buren på G. I går så plockade jag ut den, vilket inte va så lätt som man kunde tro. Huvudbågen var redan punktad då jag började med bilen, å då hade den förra ägaren inte tänkt på takhöjden. Så det blev aningens tigt. Nu är iaf den störrde delen av bågen helsvetsad och krysset där bak är det som skall göras klart.
Har dessutom kapat ut innerskärmarna bak för att få bättre frigång för hjulen. Särskilt om man tänkt sig åka lite bredare däck.
Så det som står på agendan de närmaste dagarna är att svetsa klart buren, svetsa stolsfästen och börja på med nya innerskärmarna bak.
Bilder kommer...
Har dessutom kapat ut innerskärmarna bak för att få bättre frigång för hjulen. Särskilt om man tänkt sig åka lite bredare däck.
Så det som står på agendan de närmaste dagarna är att svetsa klart buren, svetsa stolsfästen och börja på med nya innerskärmarna bak.
Bilder kommer...
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Nu är buren i det närmaste klar, den har plockats ur bilen för helsvätsning och har sedan plockats i och bultas nu ihop. Svetsar även fast buren i karossen på ett antal ställen för att styva upp karossen ytterligare.
Här är en bild på buren innan den slipades, kallgalvades och lyftes i bilen. (Inte hela buren)
En bild på lådan som förhoppningsvis skall hålla ett tag!
Kommer att bli en hel del jobb framöver som knappt syns, men det jobbas på för fullt i mån om tid. Är ju nämligen så att man går och gifter sig på lördag så tiden räcker inte riktigt till åt allt man vill... Men snart är det vanlig grå vardag igen så då tar det fart igen!
Bara så att ni inte tror jag ligger å slöar hela dagarna...
Här är en bild på buren innan den slipades, kallgalvades och lyftes i bilen. (Inte hela buren)
En bild på lådan som förhoppningsvis skall hålla ett tag!
Kommer att bli en hel del jobb framöver som knappt syns, men det jobbas på för fullt i mån om tid. Är ju nämligen så att man går och gifter sig på lördag så tiden räcker inte riktigt till åt allt man vill... Men snart är det vanlig grå vardag igen så då tar det fart igen!
Bara så att ni inte tror jag ligger å slöar hela dagarna...
Nämen! Då får man gratulera! Alltid kul med bröllop.Fibban skrev: Är ju nämligen så att man går och gifter sig på lördag så tiden räcker inte riktigt till åt allt man vill... Men snart är det vanlig grå vardag igen så då tar det fart igen!
Bara så att ni inte tror jag ligger å slöar hela dagarna...
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Trevligt Projekt
Gör du inget annat än vara i garaget du! Det ser riktigt kanon ut det där. Väntar till senhösten innan jag sätter igång med motorbytet på racern, huset går först nu.
Passatägare!!
Opel kadettägare!!
Opel kadettägare!!
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Nya bilder på det som hänt...
Här har jag svetsat i nya plåtar i hjulhusen bak, detta för att "bredda" så att bredare hjul ska gå fritt. Har även svetsat i nya plåtar där reservhjulsbaljorna suttit.
Så här ser det ut från bagaget.
Sen kletades det på nytt elände som man slet för att bli av med. Kletade underedsmassa i alla skarvar.
Sen sprayade jag allt med body. Mer än så blir det inte. Är inte meningen att den här bilen skall köras på vinter eller grusvägar.
Återkommer då det finns mer att berätta eller visa...
Här har jag svetsat i nya plåtar i hjulhusen bak, detta för att "bredda" så att bredare hjul ska gå fritt. Har även svetsat i nya plåtar där reservhjulsbaljorna suttit.
Så här ser det ut från bagaget.
Sen kletades det på nytt elände som man slet för att bli av med. Kletade underedsmassa i alla skarvar.
Sen sprayade jag allt med body. Mer än så blir det inte. Är inte meningen att den här bilen skall köras på vinter eller grusvägar.
Återkommer då det finns mer att berätta eller visa...
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Dom senare dagarna har en del saker till bilen dykt upp i brevlådan...
Har även hänt en del i garaget, men det tar vi vid ett senare tillfälle!
Ratt rattnav och ratt skydd, fjäderbenstag, hydralisk handbroms sylinder och byggsats, huv och baglucks lås och tilton bromsredusering.
Volvo S60R bromsar som består av 4st 4-kolvs alminiumok av märket Brembo, skivorna fram är av storleken 330x32mm och bak är dom 330x28mm.
Bälten, 3" 5punkts bälten av märket RCI
Har även hänt en del i garaget, men det tar vi vid ett senare tillfälle!
Ratt rattnav och ratt skydd, fjäderbenstag, hydralisk handbroms sylinder och byggsats, huv och baglucks lås och tilton bromsredusering.
Volvo S60R bromsar som består av 4st 4-kolvs alminiumok av märket Brembo, skivorna fram är av storleken 330x32mm och bak är dom 330x28mm.
Bälten, 3" 5punkts bälten av märket RCI
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Nu är det dags att uppdatera lite, har hänt en del på sista tiden. Det ha skrapats, putsats och målats en del. Så nu har man börjat montera en del.
Här ska bateriboxen stå...
Blev tvungen att montera fälgarna för skoj skull!
Kommer mer framöver...
Tack Nicke för hjälpen att lyfta dit bakaxeln, den väger en del...
Här ska bateriboxen stå...
Blev tvungen att montera fälgarna för skoj skull!
Kommer mer framöver...
Tack Nicke för hjälpen att lyfta dit bakaxeln, den väger en del...