Opel Manta GSi 2.4 Exclusive - såld till Norge

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Re: Opel Manta GSi 2.4 Exclusive - mot ett rostfritt yttre!

Inlägg av Mats J »

Bra jobbat!
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Ser kanonfint ut, snyggt jobbat! Alltid lika spännande att svetsa mitt på en skärm sådär...
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Tackar!

Jo det var lite pirrigt, är ju lätt att det blir skit av allt ihop
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Har pusslat och hållit på med ett hjulhus som krävde mer jobb än jag trott, det tar ju sån fruktansvärd tid sånt här... Sen har jag kapat mer och konstaterat att rost finns det gott om. Men nu är det sista spurten för denna bil. Ska dra på den nå epoxigrund och sen ställs den bort tills vidare. Den blir kvar i min ägo och den kommer göras klar men jag känner att jag vill se nåt annat än rost ett tag och istället lägga energin på något annat ett tag.

Bild
En halvkass bild, men till slut är det en skärmkant på plats, en hel del jobb kvar men veckan är ju inte slut än.

Kunskaperna har helt klart utökats, självförtroendet har fått sig en spark åt rätt håll, men motivationen har sjunkit av att bara se rost och spackel så nu tar jag en paus. Jag kommer istället att rulla tummarna i vinter och mot vårkanten tar jag fram Darten och börjar med den.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Hälsade på den här idag när jag var hem till föräldrarna, ville drömma mig bort lite till den dagen jag får ut och köra den igen.

Bild
Nästan ett år sen jag såg den sist, har blivit lite damm och fågelskit på den

Bild
Finns en hel del jobb kvar...

Det som är kvar på karossen på denna är bland annat:
* Göra klart höger bakskärm/hjulhus
* Byta inre och yttre trösklar från b stolpar och bakåt
* Byta sandplåtar bakom bägge bakhjulen och även längst ner under stötfångaren
* Rikta bägge bakskärmarna och bakstammen
* slipa bakluckan plåtren och svetsa igen hålen efter vingen istället för bara glasfiberspackel som det är nu
* rikta den ofantligt knöliga huven
* Byta alternativt rostlaga taket
* Tennspackla varenda skarv, vilket är ett par stycken
När då allt detta är gjort så är det bara det fantastiskt roliga jobbet som innebär att göra den klar för lack kvar... det vill säga spackla absolut hela bilen... Den ska ju nämligen bli blanksvart igen, så den ska vara absolut spikrak innan nån färg blåses på.

Förutom då karossen så kräver den nya bussningar i bakvagn, mest troligt en bromsrenovering, total overhaul av hela bränslesystemet (tack för det etanol...) och en översyn av elhärvan då den här bilen en gång var utrustad med häftig stereoanläggning och till råga på allt, grönt neon under...

Sa jag att den ska vara motorlös när den lackas?

nån som känner sig manad att göra den klar åt mig?
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Ja det är nästan med en tår i ögat jag får meddela att denna blivande skönhet inte bara lämnat min ägo utan även lämnat landet. Nu får den ett nytt liv hos en entusiast i Norge som ska originalrenovera den. Dom hade även en -84 som det låg en massa äkta 400-delar till.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Kezo
Deluxpostare!

Re: Opel Manta GSi 2.4 Exclusive - såld till Norge

Inlägg av Kezo »

Det är alltid tungt att skicka iväg ett projekt, kan bara tänka mig hur svårt det är att skicka iväg en Manta :( Men jag tror fullt ut att den verkligen kommit till ett gott hem, Norge har en i allra högsta grad sund Opelkultur. Jag skickade ju min gamla Kadett GTE dit med...
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Jo det var lite blandade känslor, men jag skulle aldrig få den klar så... Tur man fick en slant för den iaf för det lär behövas nu, fick ett mindre roligt uppvaknande igår av polisen som ringde och talade om att min 124 låg i diket 7 mil bort, i något sämre skick än när jag parkerade den... Så det blev visst oplanerat bilbyte
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

B204T skrev: 05 dec 2017 23:04 fick ett mindre roligt uppvaknande igår av polisen som ringde och talade om att min 124 låg i diket 7 mil bort, i något sämre skick än när jag parkerade den... Så det blev visst oplanerat bilbyte
Mycket tråkigt när sådant händer!! Hoppas du får ut något på försäkringen !
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Jo den var ju som tur var låst när den stals men vad gör det, den är ju över 20 år gammal så dom behövde nog inte jobba så länge för dom var iväg. Stals tre bilar samma natt, plus ett stöldförsök här innan dom tog min bil. Tur iaf att Camaron står tryggt och säkert
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Så nu blir det en massa Camaromek!
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Nej inte det. Jag letar delar till ny motor till den dock. Men det blir nog framskjutet lite till. Men Camaron ska iaf få något större än en 305 på 140 hästar...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Skriv svar