Camaro LT
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Camaro LT
Man är ju gm-nörd ut i fingerspetsarna, så när något gjort av rätt koncern dyker upp till rimliga pengar så är man ju såklart galen nog och slår till
Det råkade visst följa med en Camaro hem, så tokigt. Närmare bestämt en svensksåld -76 LT med original 305 och th350, den är så original att det inte ens är bytt luftrenare, och tvåportaren är kvar. Enda som hänt med denna bil sen 1976 är att den har gått från gul till röd, och sen har ingen polerat den...
I utrustningsväg så i och med att det är en LT så är det en "lyxig" Camaro, den saknar rostfria plåten mellan bakljusen men annars är allt kvar. Styrservo och bromsservo vill jag minnas är standard, sen har den tiltratt, elhissar, och ac, det senare behöver en service för att funka men allt sitter kvar.
Karossen lämnar en del att önska om man ska ha den riktigt fin, denna har körts året om i stort sett sen ny så den sedvanliga Camarorosten längst ner på skärmar finns men det är också allt. Den besiktades nu i sommar och fick då domen att den är absolut kärnfrisk under.
Inredningen är orörd och i skapligt skick, förarstolen ska få ny klädsel och om man ska vara petig så får man byta golvmatta och innertak men det kan jag leva med, stolen ska dock få både ny klädsel och skumgummi
Detta är nu inget jag ska slakta och ha stående som tidigare utan nu är det lagt ut så pass mycket att jag har något att köra med, sen blir det väl framöver att ta ett rosthål i taget ungefär, jag tror inte ens den blir helt omlackerad utan bara delvis, resten polerar jag bara upp
Min största dröm är att få ersätta 305an med en lämpligt trevlig 350 på kanske runt 300hk. Headers och 3" är ju ett måste iaf! nu är det ju original enkelrör, den låter ju ingenting! Men det har ju fördelen att man kan småprata med passageraren i 100, för då varvar den 2500 och det är ganska tyst och behagligt i kupen.
Precis som i Sunes sommar, blekast i kvarteret!
Jag har köpt sämre bilar...
Här är det svårt att inte trivas, tutknapp har kommit dit sedan bilden togs. Den skarpsynte ser att det sitter kassettspelare i den, med cd växlare i bagagen
Det råkade visst följa med en Camaro hem, så tokigt. Närmare bestämt en svensksåld -76 LT med original 305 och th350, den är så original att det inte ens är bytt luftrenare, och tvåportaren är kvar. Enda som hänt med denna bil sen 1976 är att den har gått från gul till röd, och sen har ingen polerat den...
I utrustningsväg så i och med att det är en LT så är det en "lyxig" Camaro, den saknar rostfria plåten mellan bakljusen men annars är allt kvar. Styrservo och bromsservo vill jag minnas är standard, sen har den tiltratt, elhissar, och ac, det senare behöver en service för att funka men allt sitter kvar.
Karossen lämnar en del att önska om man ska ha den riktigt fin, denna har körts året om i stort sett sen ny så den sedvanliga Camarorosten längst ner på skärmar finns men det är också allt. Den besiktades nu i sommar och fick då domen att den är absolut kärnfrisk under.
Inredningen är orörd och i skapligt skick, förarstolen ska få ny klädsel och om man ska vara petig så får man byta golvmatta och innertak men det kan jag leva med, stolen ska dock få både ny klädsel och skumgummi
Detta är nu inget jag ska slakta och ha stående som tidigare utan nu är det lagt ut så pass mycket att jag har något att köra med, sen blir det väl framöver att ta ett rosthål i taget ungefär, jag tror inte ens den blir helt omlackerad utan bara delvis, resten polerar jag bara upp
Min största dröm är att få ersätta 305an med en lämpligt trevlig 350 på kanske runt 300hk. Headers och 3" är ju ett måste iaf! nu är det ju original enkelrör, den låter ju ingenting! Men det har ju fördelen att man kan småprata med passageraren i 100, för då varvar den 2500 och det är ganska tyst och behagligt i kupen.
Precis som i Sunes sommar, blekast i kvarteret!
Jag har köpt sämre bilar...
Här är det svårt att inte trivas, tutknapp har kommit dit sedan bilden togs. Den skarpsynte ser att det sitter kassettspelare i den, med cd växlare i bagagen
Senast redigerad av 3 B204T, redigerad totalt 9 gång.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
-
- Deluxpostare!
Re: Råkade köpa en Camaro
Härlig bil,& lite lagom projekt, Grattis
Robert Arvidsson
Pontiac Trans Am
Pontiac Trans Am
Grattis!
MEN! om du fått tag i en originalbil som överlevt så många år så byter man inte motor. Matching numbers... Skall man bygga om kan man ju ta en bil folk redan pillat i. Man sänker värdet rätt bra om man börjar bygga om. Men dubbelt avgas kan man ju kosta på sig... Men lägg originaldelarna på hyllan.
Annars tycker jag du skall satsa på att få den så original som möjligt, tror det lönar sig i längden.
Fast å andra sidan är det ju din bil, så du kan göra vad du vill med den.
MEN! om du fått tag i en originalbil som överlevt så många år så byter man inte motor. Matching numbers... Skall man bygga om kan man ju ta en bil folk redan pillat i. Man sänker värdet rätt bra om man börjar bygga om. Men dubbelt avgas kan man ju kosta på sig... Men lägg originaldelarna på hyllan.
Annars tycker jag du skall satsa på att få den så original som möjligt, tror det lönar sig i längden.
Fast å andra sidan är det ju din bil, så du kan göra vad du vill med den.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Jag förstår hur du tänker, och håller faktiskt med. Min tanke är att spara 305an men då jag vill köra så mycket som möjligt så känns det klokare att göra ett hastigt motorbyte. 305an är även den i behov av en genomgång och det tar ju lite tid att renovera en motor, så då får en 350 en snabb genomgång vid sidan av, kastbyte på en helg och sen kan man i lugn och ro renovera 305an så den är redo att lyftas tillbaka vid tillfälle.
Den kommer förbli tämligen original, det kommer inte byggas räserbil eller så, det finns tillräckligt många exemplar som är sönderkapade.
Det som är prio nu är highjackers för att få upp den bak, framhjulsinställning och renovera förarstolen. Sen får jag ta mig an rosten lite eftersom. Tror dock den förblir röd, vet inte om jag vill ha den gul igen, även om det finns trevliga gulfärger och den är ju tacksam att lacka då hela motorrummet är svart..
Den kommer förbli tämligen original, det kommer inte byggas räserbil eller så, det finns tillräckligt många exemplar som är sönderkapade.
Det som är prio nu är highjackers för att få upp den bak, framhjulsinställning och renovera förarstolen. Sen får jag ta mig an rosten lite eftersom. Tror dock den förblir röd, vet inte om jag vill ha den gul igen, även om det finns trevliga gulfärger och den är ju tacksam att lacka då hela motorrummet är svart..
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Jo så kan man ju göra. Ett bilprojekt som man inte kan köra blir lätt ståendes...
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Jo tack det har jag märkt
Camaron funkar förövrigt väldigt bra, enda som är med den är att givaren på lådan för startspärren verkar behöva justeras då det ibland inte går starta den i P-läge utan då får man dra spaken till neutral, inget direkt större problem när man vet om det men första gången det hände och jag var 5 mil bort så var det väl inte så kul. Annars har det väl blivit ungefär 50 mil kört med den. Höger bakdäck har tappat mönster av nån anledning också...
Camaron funkar förövrigt väldigt bra, enda som är med den är att givaren på lådan för startspärren verkar behöva justeras då det ibland inte går starta den i P-läge utan då får man dra spaken till neutral, inget direkt större problem när man vet om det men första gången det hände och jag var 5 mil bort så var det väl inte så kul. Annars har det väl blivit ungefär 50 mil kört med den. Höger bakdäck har tappat mönster av nån anledning också...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Givaren för startspärren sitter nog inte på lådan utan i växelspakens mekanism. På bilar med rattspak sitter brytaren nere på rattstången, om jag inte minns fel.
Ah! Då ska jag kika på det vid tillfälle.
Fick upp den i höjd bak också, satt ju highjackers där men slangen var av så provade skarva den och fick upp den men dom verkar fisa ihop. Så det är på väg bladfjädrar från en RS/SS 396. Förmodligen så har dom böj åt rätt håll Dom som sitter där nu har fått böj åt fel håll för dom är nå kopifruktanslöst slut
Fick upp den i höjd bak också, satt ju highjackers där men slangen var av så provade skarva den och fick upp den men dom verkar fisa ihop. Så det är på väg bladfjädrar från en RS/SS 396. Förmodligen så har dom böj åt rätt håll Dom som sitter där nu har fått böj åt fel håll för dom är nå kopifruktanslöst slut
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Fränt Mer bilder!
Jag håller helt med, en småvässad 350 måste i. Den måste även vara minst lika vass som den modellen ser ut, du får ju inte bli frånåkt av nån gammel surförti...
Sen har jag sett att kasettband är på återtåg, finns flera band som släppt sina senaste alster på kasett (och nej, då menar jag inte dansband).
Jag håller helt med, en småvässad 350 måste i. Den måste även vara minst lika vass som den modellen ser ut, du får ju inte bli frånåkt av nån gammel surförti...
Sen har jag sett att kasettband är på återtåg, finns flera band som släppt sina senaste alster på kasett (och nej, då menar jag inte dansband).
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Jo en busig smallblock ska ner. Det ska ju alltid spåra men känns som att svänga ihop en 350 på där nånstans runt 400 kusar borde gå göra ganska smärtfritt.
Jag har fått (jodå, det är så) en 12 bultsaxel, som i nuläget är precis som min 10 bultare, dvs 2:73 och one wheel peel, men som ska åtgärdas så det ritas två streck!
Automaten låter jag vara, förutom ett "shiftkit" i form av borra upp några hål och ta bort nå kulor i ventilpaketet, sen lär man väl vilja ha en annan turbin sen.
Ang kassettband så fanns ju alternativ att köra cd då det satt växlare i skuffen, som funkar dessutom. Men det ligger på hyllan då jag är en sån här modern idiot som vill köra trådlöst då jag varken äger en cd skiva eller ett kassettband Det är ju så enkelt när alla Lasse Stefanz låtar finns på Spotify
Några fler bilder kommer på en stund!
Jag har fått (jodå, det är så) en 12 bultsaxel, som i nuläget är precis som min 10 bultare, dvs 2:73 och one wheel peel, men som ska åtgärdas så det ritas två streck!
Automaten låter jag vara, förutom ett "shiftkit" i form av borra upp några hål och ta bort nå kulor i ventilpaketet, sen lär man väl vilja ha en annan turbin sen.
Ang kassettband så fanns ju alternativ att köra cd då det satt växlare i skuffen, som funkar dessutom. Men det ligger på hyllan då jag är en sån här modern idiot som vill köra trådlöst då jag varken äger en cd skiva eller ett kassettband Det är ju så enkelt när alla Lasse Stefanz låtar finns på Spotify
Några fler bilder kommer på en stund!
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Våga vägra zigenarhäng!
Fel ET på centerlinefälgarna men då 12 bultaren är lite bredare så kommer det funka klockrent!
Plåtmässigt felfri plåthuv som ska ersättas med dito i plast som jag kan kapa hål i
Innan jag ställde bort den så offrade jag en stund på lite rost
I brist på kunskap och verktyg får man göra ett lappverk
Duger i krig som flickan sa! Ska ju liks täckas av spackel och gummirester så...
Den var ju även rostig framför hjulet så det åtgärdades till stor del också, tyvärr inga bilder på det men det blev ny bältesinfästning, nedre del av hjulhus och tröskel, kvar är skärmkanten men tänkte byta hela så det blev zinkgrundat och sen ställdes bilen bort.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Ser inte ut att behövas så mycket spackel, bra jobbat Hoppas lacken går att polera fin igen.
Men du, på sista bilden... Vad i hela friden är det för gokartbygge ni har
Men du, på sista bilden... Vad i hela friden är det för gokartbygge ni har
Simon Johansson
Ang färgen så kommer den att bli svart brytbas för enkelhetens skull. Skapelsen i carporten? Det är mer eller mindre en hemmabyggd åkgräsklippare som pappa byggt från scratch för typ 30 år sen, 12 hästars briggs, fram/back låda och längst bak sitter det låda från en V4, sitter hemmagjorda drivaxlar och opelnav på den. Hemmabyggd frontmonterat klippaggregat med dubbla knivar, lyft bak för harv och plog, också hemmabygge precis som släpen som finns till den. Finns en lite större midjestyrd traktor med fyrhjulsdrift också som är nyligt slutförd. Finns två hjullastare och en skördare som byggts i släkten också, och två hjullastare till och en skotare är under tillverkning varför köpa när man kan bygga?
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Enkelt är bra, det har jag lärt mig den hårda vägen...
Imponerande Låter som pilleriet och fixandet ligger i släkten...
Imponerande Låter som pilleriet och fixandet ligger i släkten...
Simon Johansson
Sen går den ju inte bättre för att den är perfekt till utseendet... så jag lägger hellre energin på att få den att gå fort
Jo man har ju växt upp i en verkstad... första ordet som kom ut ur min mun var förresten hydraultub
Jo man har ju växt upp i en verkstad... första ordet som kom ut ur min mun var förresten hydraultub
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
-
- Styrelseledamot
Kul ju!
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Händer grejer med denna, lite dålig på att ta bilder bara men det ska ordnas efter påsk. Jag har iaf fått tummen ur och skaffat komplett monteringskitt till bladfjädrarna så jag får byta bultar och bussningar när jag ändå byter fjädrar. Sen utöver det så står den inne på jobbet och väntar på lite tid över så ska jag göra klart rostlagningen som påbörjades i höstas, alla plåtbitar är färdiga för att svetsas dit. På väg hem är även nya fälgar, nu blir det bye bye små 14" och istället blir det 15" rally wheels fram med mest troligt 225/60R15 och bak är det beställt 10x15" kopior som ska skos med 275/60R15.
Jo och sen så råkade jag visst köpa headers, 1-5/8" primärrör och 2.5" anslutning, till det så blir det fortsatt 2.5" med x-pipe och flowmaster-dämpare. Bytte till mig detta system mot 18" från mercan
Så det är vad som händer, den kommer se ut som skit i år men det gör inte mig nåt, det viktiga är att den rullar så mycket som möjligt
Jo och sen så råkade jag visst köpa headers, 1-5/8" primärrör och 2.5" anslutning, till det så blir det fortsatt 2.5" med x-pipe och flowmaster-dämpare. Bytte till mig detta system mot 18" från mercan
Så det är vad som händer, den kommer se ut som skit i år men det gör inte mig nåt, det viktiga är att den rullar så mycket som möjligt
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Nu börjar man vara på banan med denna, mer eller mindre klar för sommarens dumheter.
Framdragen ur dvalan. notera bristen på markfrigång...
Inne i värmen
Prio ett var att göra "klar" höger bakskärm, så den då var någotsånär vattentät. Siktade på nåt billigt och våldförde mig på en 1mm plåtbit, formad med två handsläggor med plåten fastsatt i ett rangligt skruvstäd, duger i krig
Ett par loppor senare så såg det ut så här
Sen var det då det här med höjden, eller snarare bristen av, så det blev bladfjäderbyte. Och jag trodde här att jag sett en dålig bladfjäder...
Det dök upp en sämre Bör tilläggas att Camaron besiktades UA i somras...
Blev ju helt klart lite trevligare höjd, här är det dessutom helt tomma highjackers
Sen råkade den visst bli röd också
Så kvar att göra nu är ett par varv till med polermedel av olika sort, det ska väl in ett par högtalare, sen imorgon ska dom nya fälgarna lackas. Fram blir det original rally wheels i 7x15 om minnet inte sviker, dessa ska skos med 225/60R15, bak får den kopior av nyss nämnda fälg, dock lite bredare, nämligen 10", och dessa får 275/60R15, och bara för att vara tvärsöver och för lite mer brutalt stuk så blir fälgarna skopsvarta, dvs tämligen matt, detta bryts då av med kromade hjulmuttrar och vit däcktext.
Framdragen ur dvalan. notera bristen på markfrigång...
Inne i värmen
Prio ett var att göra "klar" höger bakskärm, så den då var någotsånär vattentät. Siktade på nåt billigt och våldförde mig på en 1mm plåtbit, formad med två handsläggor med plåten fastsatt i ett rangligt skruvstäd, duger i krig
Ett par loppor senare så såg det ut så här
Sen var det då det här med höjden, eller snarare bristen av, så det blev bladfjäderbyte. Och jag trodde här att jag sett en dålig bladfjäder...
Det dök upp en sämre Bör tilläggas att Camaron besiktades UA i somras...
Blev ju helt klart lite trevligare höjd, här är det dessutom helt tomma highjackers
Sen råkade den visst bli röd också
Så kvar att göra nu är ett par varv till med polermedel av olika sort, det ska väl in ett par högtalare, sen imorgon ska dom nya fälgarna lackas. Fram blir det original rally wheels i 7x15 om minnet inte sviker, dessa ska skos med 225/60R15, bak får den kopior av nyss nämnda fälg, dock lite bredare, nämligen 10", och dessa får 275/60R15, och bara för att vara tvärsöver och för lite mer brutalt stuk så blir fälgarna skopsvarta, dvs tämligen matt, detta bryts då av med kromade hjulmuttrar och vit däcktext.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Nu är Camaron egentligen klar för sommarens bravader. Nu sitter det en liten elkompressor i skuffen till bakdämparna, med liten vippbrytare i mittfacket så man slipper fara på nån mack för att få upp arslet. Sen blev det ett par 6x9or i hatthyllan så det går lyssna på lite ac/dc
Det som egentligen är kvar är montera headers och nya avgassystemet, men måste förstå vilka headersbultar man ska beställa
Det som egentligen är kvar är montera headers och nya avgassystemet, men måste förstå vilka headersbultar man ska beställa
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76