Opel Rekord 1963
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Opel Rekord 1963
Nämen se där... Jag har köpt mig nåt besiktigat och körbart. Går som en klocka, ser blank och fin ut på lite håll, sportratt och någorlunda hela Recarosäten.
Lite saker att fixa trots allt, läcker lite nånstans runt värmepaketet, men på det stora hela verkar den bra.
Senast redigerad av 1 Kezo, redigerad totalt 10 gånger.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Re: Opel Rekord 1963
Nej, men hon följde med både till och från
Ser inte så dålig ut i medljus heller
Ratten var det första jag bytte, satt en svart 80-tals rejsratt i och jag har haft den här liggandes på en hylla i flera år i väntan på rätt bil... Vill försöka få tag på några säten som passar lite bättre rent stilmässigt men det här duger sålänge.
Ser inte så dålig ut i medljus heller
Ratten var det första jag bytte, satt en svart 80-tals rejsratt i och jag har haft den här liggandes på en hylla i flera år i väntan på rätt bil... Vill försöka få tag på några säten som passar lite bättre rent stilmässigt men det här duger sålänge.
Senast redigerad av 1 Kezo, redigerad totalt 10 gånger.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Re: Opel Rekord 1963
Nämen!
Var hittar du alla dina bilar?
Fast jag har inte plats med några fler ändå....
Ser ju jättefin ut. Grattis.
Var hittar du alla dina bilar?
Fast jag har inte plats med några fler ändå....
Ser ju jättefin ut. Grattis.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Rekord 1963
Den här hittade jag på blocket... Den är fin, men lite småstrulig just nu...
Änsålänge har jag knappt kört nånting då jag först ville få bukt med att den går lite för varm. Så jag köpte mig en ny termostat som tydligen skulle passa, sköljde rent kylsystemet och kände mig förhoppningsfull. Meeen när tempmätaren stod på rött var kylaren fortfarande kall och riktigt så effektiv tror jag inte den är.
Så, dags för lite köksarbete.
Den till vänster är den nya, märkt 88 grader. Den till höger hittade jag i en hylla i verksta'n och är likadan som den gamla, märkt 92c. Tyvärr så hittade jag den nya av gamla modellen lite sent så jag har inte orkat ta mig tid till att sätta i den. Har ändå en ny på gång, som ska vara lik den men 88c.
Ett motorutrymme med bortkopplat värmepaket...
Sen provtryckte jag gamla värmeventilen, som läcker och ser allmänt dålig ut. Och den är inte direkt nån lagervara längre...
Däremot fick jag smidigt tag på en värmeventil till en Kapitän -59a. De är av något bättre kvalité. Monteras dock direkt på blocket så man måste dra om lite vajrar och byta värmeslangar.
Och så långt har jag kommit just nu...
Änsålänge har jag knappt kört nånting då jag först ville få bukt med att den går lite för varm. Så jag köpte mig en ny termostat som tydligen skulle passa, sköljde rent kylsystemet och kände mig förhoppningsfull. Meeen när tempmätaren stod på rött var kylaren fortfarande kall och riktigt så effektiv tror jag inte den är.
Så, dags för lite köksarbete.
Den till vänster är den nya, märkt 88 grader. Den till höger hittade jag i en hylla i verksta'n och är likadan som den gamla, märkt 92c. Tyvärr så hittade jag den nya av gamla modellen lite sent så jag har inte orkat ta mig tid till att sätta i den. Har ändå en ny på gång, som ska vara lik den men 88c.
Ett motorutrymme med bortkopplat värmepaket...
Sen provtryckte jag gamla värmeventilen, som läcker och ser allmänt dålig ut. Och den är inte direkt nån lagervara längre...
Däremot fick jag smidigt tag på en värmeventil till en Kapitän -59a. De är av något bättre kvalité. Monteras dock direkt på blocket så man måste dra om lite vajrar och byta värmeslangar.
Och så långt har jag kommit just nu...
Senast redigerad av 2 Kezo, redigerad totalt 10 gång.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Re: Opel Rekord 1963
Rackarns, vad bra det passade!
Senast redigerad av 1 Kezo, redigerad totalt 10 gånger.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Re: Opel Rekord 1963
Härlig bil
Ser ju fräsch ut Måste vara lite sportigt upphottad eller?
Ser ju fräsch ut Måste vara lite sportigt upphottad eller?
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Re: Opel Rekord 1963
Det känns som att den går fort iallafall. Men motor och drivlina är original, en 1700 stötstångare med 60hk, och 3-petad rattväxel. Men den ser tuff ut
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Re: Opel Rekord 1963
Igår så ryckte vi bort termostaten helt och hållet, bara för att få köra lite och det hjälpte bra mot efterkokningarna... När vintern kommer måste motorn ur för en rejäl rensning av kylarsystemet och byte av ett par frostpluggar.
Sen fick hon en tvätt.
Sen fick hon en tvätt.
Senast redigerad av 1 Kezo, redigerad totalt 10 gånger.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Re: Opel Rekord 1963
Vilken skönhet! Ratten passade verkligen perfekt
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Opel Rekord 1963
Jag är helt toknöjd med ratten
Sen har jag haft lite bekymmer med tomgången, men med fräsch bensin och en ny förgasarjustering så verkar det vara borta. Det är lite jobbigt när man måste börja veva med starten varje gång man stannat vid en stoppskylt.
Men nu kan man börja fundera över viktiga saker, som stereo, och en liten randning längs med det vita på taket. Och om man ska jaga rätt på däck med en vit rand? Ooh, ett riktigt tungt projekt det här...
Sen har jag haft lite bekymmer med tomgången, men med fräsch bensin och en ny förgasarjustering så verkar det vara borta. Det är lite jobbigt när man måste börja veva med starten varje gång man stannat vid en stoppskylt.
Men nu kan man börja fundera över viktiga saker, som stereo, och en liten randning längs med det vita på taket. Och om man ska jaga rätt på däck med en vit rand? Ooh, ett riktigt tungt projekt det här...
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Re: Opel Rekord 1963
Undra hur den där skulle bli med backhalf, slicks och en hejdlös ls med turbo.... nä, nu ska jag sluta tänka, original är fint, tror jag...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Opel Rekord 1963
Det skulle vara tokfränt. Men just nu vill jag ju inte ens 12V-konvertera så jag skjuter det på framtiden...
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Re: Opel Rekord 1963
Det mesta skulle faktiskt bli fränt med en sån liten modifikation Du kan ju behålla 6v så blir den ju nästan original
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Opel Rekord 1963
Avställd för säsongen. Det jag bör göra i vinter är skölja ur kylsystemet och kylaren, byta frostpluggar, fixa lite läckor i fälgbreddningen, och få dit vajrarna för värmeventilen. Vi får se hur det går med det.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Re: Opel Rekord 1963
Fast värme behövs väl inte på sommaren? så det är väl ingen större panik med värmevajrar Ta det nästa vinter.
Själv ställer jag inte av Lincolnen utan tänkte ha den i beredskap om det är trevligt väder. Veteranbilar får förresten köras utan vinterdäck. Det är ett undantag i lagen, men det är ju inte så kul att halka runt på sommardäck...
Själv ställer jag inte av Lincolnen utan tänkte ha den i beredskap om det är trevligt väder. Veteranbilar får förresten köras utan vinterdäck. Det är ett undantag i lagen, men det är ju inte så kul att halka runt på sommardäck...
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: Opel Rekord 1963
Så länge du har minst 3mm mönsterdjup så är det lugnt Det GÅR halka runt i 2 ton jänk på sommardäck, typ ända tills man inser att ooops, jag ska visst svänga där...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Opel Rekord 1963
Ja, jag hade ju planer för vintern... Och resultatet blev:
[ ] Rensa kylarsystem
[ ] Byta bussningar i växellänkaget
[ ]Laga pyspunkor
[ ]Värmevajrar
[ ] Byta frostpluggar
[X] Fylla på luft i däcken nån gång i månaden så den inte står på fälgarna
Alltid nåt..!
[ ] Rensa kylarsystem
[ ] Byta bussningar i växellänkaget
[ ]Laga pyspunkor
[ ]Värmevajrar
[ ] Byta frostpluggar
[X] Fylla på luft i däcken nån gång i månaden så den inte står på fälgarna
Alltid nåt..!
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Re: Opel Rekord 1963
Hahahahaha!!Kezo skrev:Ja, jag hade ju planer för vintern... Och resultatet blev:
[ ] Rensa kylarsystem
[ ] Byta bussningar i växellänkaget
[ ]Laga pyspunkor
[ ]Värmevajrar
[ ] Byta frostpluggar
[X] Fylla på luft i däcken nån gång i månaden så den inte står på fälgarna
Alltid nåt..!
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster