Racerapport Gelleråsen
Tjena!
Söndag morgon bjuder på lite regnskurar och en blöt bana första passet. Ser dock hoppfullt ut framåt dagen så jag ger mig ut för att känna på bilen och ta det lugnt och se om vinterns tändningsfix med mera gett resultat. Det är halt på mina gamla torra Toyo R888, bara att ta det vackert och försöka få lite värme i däcken. V6'an känns klart piggare än i höstas, så visst har det hjälpt med tändgrejerna. Mot slutet av passet torkar det upp men är fortfarande halt. Har en del problem vid inbromsning efter rakan tex med att bakänden väldigt gärna börjar jazza lite väl spännande. Mycket broms bak, bara att hålla bilen rak och bromsa lite vackert tills det blir torrt. Kör färdigt passet med tiderna bryr jag mig inte om iom att det var så halt.
Nästa pass är det torrt. Dags att gasa! Nu bettar det bättre och shit vad kul det här är! Kör som en kratta till en början och det finns mycket rattrostighet att damma av. Mot slutet så flyttar jag fram bromspunkterna ordentligt. Får värme i framklossarna så balansen blir bättre, men fortsatt mycket broms bak. Kanske är Ferrodo DS3000 klossarna bak som bettar för bra. PFC01 fram verkar vilja ha mer värme för att betta fullt.
Märker att bilen bluddrar en hel del på mellangas, på högre varv och plattan i mattan går det bättre. Saknas nog fortfarande det lilla sista från sexan, men det är bättre. Ska leta rätt på en lambdasond när jag kommer hem och testa och se om sprutet blir gladare då. Inget att göra nåt åt idag, bara att gasa vidare. Märker även av att bilen väger alldeles för mycket. Skulle vilja få bort 100kg, men det är nog svårt. 50kg ska däremot inte vara svårt att få bort. Får bli kommande projekt.
Ut på kval. Märker att jag är ringrostig. Vill gärna ha en bil att ha häng på för att bli taggad. Sätter mycket bättre tider när jag är jagad eller ligger efter någon snabbare bil. Men iom bluddret och vikten så blir inte tiderna i paritet med de andra klass 2 bilarna. Det finns lite att jobba på.
Race 1: Startar i slutet av fältet av hela 21 startande!!! Det är så himla skoj med så många bilar på banan! Får till en kanonstart och klipper den blåa GTV'n på insidan direkt. Märker sedan att han har bättre effekt och eller lägre vikt, för han tar ikapp mot slutet på rakan. Ett kul race med lite batalj i början, hamnar sedan i ingemansland tills Claes kommer i kapp i den orangea 75'an. Hej vilken fart han har ut på rakan och jag kan bara se honom segla iväg. Mot slutet på rakan ser jag han bromsa på sig rejält och är av banan, då inser jag att jag tappat koncentrationen och är på väg av banan jag med. Kommer precis runt och ser hur Claes tar sig tillbaka strax efter mig. Han klipper mig med 1/10s över mållinjen till slut! Nedrans osis!
Race 2: I stort sett samma startposition. Nästan lika bra start, men nu har Peter i den blå GTV'n fått till en bättre start. Kommer upp jämsides men kan inte matcha hans acc idag. Kommer ikapp när det svänger men han tar igen det ut på rakorna. Irriterande, men kul att veta att man hänger med när det svänger. Bara hem och lätta! Tar igen lite varv efter varv och till slut så är jag i rygg ut på rakan, då slår Peter av och kör och parkerar. Blev inte mycket till fight tyvärr. Sista varven ser jag Ragnar i sin 156'a komma jagande. Samma grej här att jag drar ifrån när det svänger och tappar på rakorna. Lyckas hålla honom i schack ända in i mål, en lite skojig fight!
Blir tyvärr inte några fler race i sommar för min del, kommer ev till Gelleråsen i höst på avslutningen. Kanske med lättare bil
Race 1: http://youtu.be/Ae_zcy75Cys
Race 2: http://youtu.be/tb-3YCv4aaE
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challange klass 2 Såld
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Postar så det viner...
-
- Postar så det viner...
Re: Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challange klass 2
Silly season inför 2015 är igång. Blev inget kört pga olika orsaker i år. Men till nästa år ska bilen ut på banan igen med nya krafter, justerat chassie, förbättrad aero mm, mm, mm, mm. Hoppas vintern är både lång och kort
Hoppas Kina-vingen ger lite downforce i alla fall. Ska även bli spännande att känna skillnaden i utväxling som 215/40/17 ger mot mina 225/45/17 jag kör på nu.
Hoppas Kina-vingen ger lite downforce i alla fall. Ska även bli spännande att känna skillnaden i utväxling som 215/40/17 ger mot mina 225/45/17 jag kör på nu.
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Kul att det blir körning nästa år! Mer ingående om planerna och mycket bilder, tack
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
-
- Postar så det viner...
Åtgärdslista inför vintern.
Lätta
Montera modifierat sprut från en 2,5 GTV6(utan varvstopp och med större LMM)
Montera resten av kjolpaketet(mest för syns skull, kanske ger lite aero om man har tur
Bygga splitter
Byta synkringar i lådan
Byta difflameller samt "spänna" upp diffen
Cornerweight
Montera catchtank
Byta till AN kopplingar i soppasystemet
Plastrutor även i bak
Ev bygga om växellänkaget
Köpa någon slags HANS/Hybrid-skydd
Flytta batteriet bakåt
Köpa vinge - Check!
Köpa nya däck - Check!
Montera längre dämpare och fjädrar bak
Lätta
Montera modifierat sprut från en 2,5 GTV6(utan varvstopp och med större LMM)
Montera resten av kjolpaketet(mest för syns skull, kanske ger lite aero om man har tur
Bygga splitter
Byta synkringar i lådan
Byta difflameller samt "spänna" upp diffen
Cornerweight
Montera catchtank
Byta till AN kopplingar i soppasystemet
Plastrutor även i bak
Ev bygga om växellänkaget
Köpa någon slags HANS/Hybrid-skydd
Flytta batteriet bakåt
Köpa vinge - Check!
Köpa nya däck - Check!
Montera längre dämpare och fjädrar bak
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 166 3,2 V6
-
- Postar så det viner...
Bilen är såld och levererad till ny förar i Club Alfa Romeo Challenge. Tråkigt att sälja en kär ägodel, men nya tider är i antågande och jag har bytt märke och kör numera långlopp med en BMW E30 istället.
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 166 3,2 V6