Skulle byta batteri!
Börjar ju bli gammal så jag byter från ett pyttelitet racerbatteri till ett helt vanligt batteri.
Fast det måste vara det minsta jag kunde hitta i alla fall.
Det var så litet att t.o.m polerna var för små.
Nu måste jag hitta adaptrar.
Ser ut som att du fått tag i ett batteri för små japanska bilar. Dom har mindre poler. Adaptrar finns oftast där du köpt batteriet eller på något ställe där dom säljer små japanska bilar.
Körning idag.
Bilen går verkligen kanonfint.
Men.
Kopplingen började slira. Jag bytte ju till Courtenay competition clutch förra vintern som skall tåla 350 HK. Den är ju knappast utsliten efter 1000 mil.
Kan man "renovera" den på nåt sätt, rengöra om den?
Något fel måste jag ju ha gjort när jag monterade ihop den....
Har kopplingen slirat lite hela tiden så kan den vara förbrukad på 1000 mil, men det är ändå inte troligt som du skriver.
Det kan vara lite meck med endel kopplingar.
Har svänghjulet gått varmt kan du ha fått en glaserad yta som inte är samma friktion i.
Tryckplattan har ett område där den är som starkast sedan avtar detta. Det kan vara som så att tryckplattan är som starkast när den är "lite frikopplad" låter avigt men jag märkte det på en koppling till skylinen att det var just så.
Tyvärr innebär ju slirande koppling demontering i de flesta fall. Vilket är lite tråkigt på en sånhär...
Åkte ju SMC i Växjö förra helgen och nu på söndag blir det i Kalmar.
Får smyga iväg i starten och sedan inte ladda alltför mycket i banan.
Eller, ja, åtminstone smyga iväg.
Har fortfarande inte bestämt mig om jag skall riva ned i sommar eller bara köra finkörning för att sedan göra det i vinter.
Väldigt mycket Attitudefolk i Folkets Park i onsdags i alla fall.
Porschetema.
Kopplingsbekymmer är trist. Det kanske är värt att lägga en helgs intensivarbete för att kunna njuta och nyttja monstret fullt ut?
Synd att jag missade onsdagsträffen den här veckan. Jag fick mig ju en redig tur i en -72ans 911 under måndagskvällen Kan ju tillägga att de inte är byggda för att fyra fullvuxna män ska kunna åka särskilt bekvämt...
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Det har inte varit mycket aktivitet den här sommaren.
Desto mer husvagn faktiskt och det är ju svårt att kombinera med Opeln.
Tre körningar på konbana i Smålandscupen har det blivit.
Men nu på söndag skall jag åka till Knutstorp.
Där har jag aldrig varit förut och det är ju en brist.
Skall vara lite funktionär på förmiddagen och får prova på banan på eftermiddagen.
Det skall bli kul.
Sådärja!
Nu är den besiktigad. Började besiktningsförbereda den när orken bara tog slut helt plötsligt. Så i år blev det bara av med remmen, på med motorkåpan och in med en söt blondin (min fru) bakom ratten.
Det gick bra.
Dags att börja med vinterns lista.
- Polera bilen. (hmmm det säger jag varje år)
- Byta koppling
- Byta kamkedjor
- Byta toestag bak. De har en tendens att gå av ibland.
- Byta skruvarna till hubbarna. De kan också gå av.
- Limma fast kåporna till bakljusen som jag glömde göra förra vintern.
- Göra en ny förbättrad upphängning till mitt luftfilter.
- Få igång backljuset igen.
Kan tänka mig att det kommer upp mer på den här listan.
Sådär.
Nu är bilen övergången med polish och ett lager vax.
Den är på intet sätt Oskar-blank men jag har i alla fall gått över den.
Nu skall det börjas skruva bort saker.
OneYet skrev:Sådär.
Nu är bilen övergången med polish och ett lager vax.
Den är på intet sätt Oskar-blank men jag har i alla fall gått över den.
Nu skall det börjas skruva bort saker.
Hehe.. jag kan ta ett varv på den i vår med maskinen så kan vi se om vi får den "Oskar-blank"
Sådärja.
En mental milstolpe för min del. Jag vet att det finns folk som gör det här varannan vecka men det gör inte jag. Premiär.
En massa jobb var det i alla fall. Förhoppningsvis kommer jag spara in det med bättre åtkomst till motorn i vinter.
Det här blir nog första angreppspunkten.
Äkta kvalitätsdelen från Das Mutterland.
Det måste väl vara bättre än en sådan där larvig race koppling jag köpte från England senast?
MÅSTE jag byta min två år gamla slavcylinder också eller kan jag snåla in på det?
En kopplingscylinder skall väl hålla mer än två år.
Frågan är om du får ihop bilen igen? Kommer du ihåg hur allt satt?
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06