GMC -49 stepside
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Re: GMC -49 stepside
Här sitter en 270" så den är hyggligt stor, original satt det någon lite mindre men någon tidigare ägare i USA har bytt. Motorn går väl fint och så, men helst vill man ju ha V8... Har en Cadillac 425" från -77 liggandes... Den är ju klar för blyfri soppa, men får se om man någonsin orkar byta... Har även fram och bakvagn från BMW E32 liggandes, men stela axlar får nog sitta kvar i det längsta, det är lite pyssel att bygga om.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Hur coolt som helst.
Hur i HELA världen kan du hitta NOS-prylar till en sån här fortfarande?
Hur i HELA världen kan du hitta NOS-prylar till en sån här fortfarande?
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
248 eller 236" då, sexorna låter ju så mysigt
behåll den original och behåll stuket på den, finns nog med överarbetade showpråmar. Nästan roligare att titta på en sån här då, något som bara har fått vara 

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
NOS delar hittas på Tradera. Det hjälper ju att det var samma delar i många år.
Jag har tänkt behålla utsidan original. Jag kommer inte ihåg vilken motorstorlek som var original, jag har en massa böcker om dessa bilar så det går ju att rota fram om man orkar. Kuriosa är att GMC lastbilarna som svenska försvaret köpte efter kriget hade 270 motorer också, då var det sexhjulsdrivna med boggie bak alltså, och det orkade motorn med så det är lite vrid i den.
Jag har tänkt behålla utsidan original. Jag kommer inte ihåg vilken motorstorlek som var original, jag har en massa böcker om dessa bilar så det går ju att rota fram om man orkar. Kuriosa är att GMC lastbilarna som svenska försvaret köpte efter kriget hade 270 motorer också, då var det sexhjulsdrivna med boggie bak alltså, och det orkade motorn med så det är lite vrid i den.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Mats J skrev:NOS delar hittas på Tradera. Det hjälper ju att det var samma delar i många år.
Båda versionerna jag skrev fanns ´49 så kan ha varit vilket som tydligen. Dom fanns ju bara från 1939 till 1955 så

Ska du byta motor så punga ut för en 302 och dit med typ tre stromberg 97or!
Hittade detta om den: "From 1952 to 1959, GMC manufactured the civilian 302 engine, which was not sealed, had a mechanical fuel pump, and used a "standard" oil pan. This engine is popular with hotrod enthusiasts because it delivers tremendous power for an inline six engine, is truck built with a heavy cast block, and can take quite a bit of abuse." 270in är ju byggd på samma vis så tack vare skaplig volym så har den ju rätt skapligt vrid, och det är inga problem att se till att det blir mer

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
https://www.youtube.com/watch?v=qBbi56Nefzk Vore kanske nåt? 

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Jag har lite inspirationsböcker liggandes:

Det finns inte så mycket för GMC, mest för Cheva, men det är i stort sett samma grejer.
Men att trycka dit modern insprutning och tändning borde göra sitt till soppaförbrukning och gassvar. Sedan kan man ju alltid hänga på en turbo, men motorkaraktären är nog trevligare med kompressor, som börjar ladda tidigt. Men det är lättare att hitta en turbo till bra pris...
Men först skall den ju regbesiktigas...
Det finns inte så mycket för GMC, mest för Cheva, men det är i stort sett samma grejer.
Men att trycka dit modern insprutning och tändning borde göra sitt till soppaförbrukning och gassvar. Sedan kan man ju alltid hänga på en turbo, men motorkaraktären är nog trevligare med kompressor, som börjar ladda tidigt. Men det är lättare att hitta en turbo till bra pris...
Men först skall den ju regbesiktigas...
Var en sväng på Elmia idag och försökte hitta lite inspiration. Det fanns några pickisar där som var trevliga att kolla in.
Jag tog några hundra bilder på lite av varje och la dom här: 2015.storatorpet.com
Så den som vill kan kolla lite hur det ser ut på Elmia i år. En del bilder på pickisar... Även om det var mest Volvo 240 på mässan...
Jag tog några hundra bilder på lite av varje och la dom här: 2015.storatorpet.com
Så den som vill kan kolla lite hur det ser ut på Elmia i år. En del bilder på pickisar... Även om det var mest Volvo 240 på mässan...
Det var ju en del kul bilder där. 
Men allvarligt talat behöver du verkligen inspiration till pickisen?
Det borde väl räcka att ta en titt på den. Döläcker ju!

Men allvarligt talat behöver du verkligen inspiration till pickisen?
Det borde väl räcka att ta en titt på den. Döläcker ju!
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
-
- Styrelseledamot
Stenhård!

CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Jo jag behöver inspiration, den står rakt utanför dörren så jag ser den varje dag, men måste fixa handbromsen och lite golv...
Nu har "problemet" med bristande tid och inspiration löst sig. I kväll bytte jag bort den mot en Lincoln MK V som är körklar och besiktigad... Helt plötsligt blev allt lite enklare!
Fär väl starta ny tråd om den istället. Den är åtminstone testkörd runtikring här, och körde även hem tonåringar från tonårsträffen i Borgstena ikväll, så den är testad och godkänd.
Fär väl starta ny tråd om den istället. Den är åtminstone testkörd runtikring här, och körde även hem tonåringar från tonårsträffen i Borgstena ikväll, så den är testad och godkänd.
Jag har en perfekt motor
Cheva 454 bigblock med tunnelram och dubbla edelbrock fyrportare
fast den ska jag ju såklart ha själv, men det vore fränt med en i en Lincoln. Skulle helt klart reta gallfeber på fler än två 

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: GMC -49 stepside - - >>Lincoln MK V
Länge sedan jag la in bilder, hoppas det funkar.
här är bytesoperationen

En 454 passar väl bäst i 'gm produkter, typ Opel Manta eller så.
En smoggad 460 kan man väl kompressormata eller turbomata, för att kompensera det dåliga kompressionsförhållandet. Men detta är en glidare, ingen räser. Fördelen med att byta mot något som går att köra är att mankan köra! Så jag kanske kan dyka upp vid någon klubbträff. Lincolnen är ju skattefri och helförsäkringen gick på 2800 per helår, så den ställs nog inte av utan får stå beredd hemma.
här är bytesoperationen
En 454 passar väl bäst i 'gm produkter, typ Opel Manta eller så.
En smoggad 460 kan man väl kompressormata eller turbomata, för att kompensera det dåliga kompressionsförhållandet. Men detta är en glidare, ingen räser. Fördelen med att byta mot något som går att köra är att mankan köra! Så jag kanske kan dyka upp vid någon klubbträff. Lincolnen är ju skattefri och helförsäkringen gick på 2800 per helår, så den ställs nog inte av utan får stå beredd hemma.
fast det vore fränt ändå med en riktig motor i den
hmm, 454an i Mantan... Man kanske skulle ta och mäta lite.........

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76