Först ett OT:
5 § Om en bana förläggs på sjöis, havsis eller is på vattendrag skall isen ha
tillräcklig bärkraft...
De måste vara raketforskare hela bunten
Detta visade sig alltså vara sant idag. När vi höll på å packa ihop så kom det två killar i en räddningsbil. (de var väl ute å raggade jobb...) De kom fram å sa att här måste det vara ett missförstånd för ni får inte köra utan räddningsbil osv. dvs. dom...
Vi pratade en lång stund. (jag gillar å diskutera å vända på saker) Men det slutade väl med att vi kommer att avboka höstens körning. De sa att denna regel som man plötsligt hittat efter åtta år gällde för all körning i hela sverige. Jag förklarade att jag aldrig varit på en konbaneträff där det funnits så mycket säkerhetspersonal. Så enligt deras teori så är 95 % av all klubbkörning olaglig i sverige... Det jag tyckte var knepigast var att man skulle söka tillstånd av polisen
![:o](./images/smilies/icon_eek.gif)
Men läser man i länken som Granis postade så näms ordet tävling hela tiden. Arrangerar man en stor tävling kan jag förstå om polisen vill veta det men vi är ju bara ett gäng pajkar som roar oss lite för skojs skull på inhägnat område.
I så fall så är det väl bäst å söka tillstånd nästa gång man ska ut med crossen på en åker med...
Den här delen i dokumentet är väl det som diskuteras:
6 kap. Sjukvårdsberedskap
1 § Under en tävling skall det inom tävlingsområdet finnas minst en läkare
och en sjuksköterska som båda har erfarenhet av akutvård. Nödvändig sjukvårdsutrustning
skall finnas tillgänglig.
Vid en tävling där hastigheten inte på någon punkt av banan överstiger 80
km/h får sjukvårdspersonalen begränsas till endera en läkare eller en sjuksköterska.
De ytterligare resurser som erfordras skall bestämmas av polismyndigheten
med hänsyn till förhållandena vid varje tävling.
2 § En ambulans skall finnas tillgänglig inom tävlingsområdet eller inom
sådant avstånd att den kan vara på plats inom 15 minuter.
3 § Sjukvårdspersonalen skall vara väl insatt i banans säkerhetsorganisation,
tävlingens uppläggning och genomförande samt den typ av skador
som kan förväntas uppstå.
En tävlingsarrangör skall i god tid underrätta omkringliggande sjukvårdsinrättningar
med akutmottagning om tävlingen.
Allmänna råd
Sjukvårdspersonal och ambulans får ingå i den sjukvårdsberedskap
som följer av gällande tävlingsreglemente.
7 kap. Beredskap mot brand
1 § Polismyndigheten skall i samband med prövning av tillstånd till tävling
kontrollera att det vid en bananläggning finns en fullgod beredskap mot
brand. Det skall särskilt beaktas
1. att personal som ingår i beredskapen skall ha den kunskap som krävs
för uppgiften,
2. att brandsläckare skall vara utförda med så enkla och likartade utlösningsanordningar
som möjligt, samt
3. att varje punkt av banan skall kunna nås av brandpersonalen inom 20
sekunder.
Allmänna råd
Vid kontroll av beredskapen mot brand bör polismyndigheten
samråda med den kommunala räddningstjänsten.
Som sagt. Jag anser inte att vi kör en riktig tävling
![:confused:](./images/smilies/confused.gif)
Om vi inte tar tid hur defineras det då..?
Självklart förstår man att det är en säkerhetsrisk att köra på bana men det borde vara ett papper att skriva på innan träffen istället där man undertecknar att man kör på egen risk osv. Jag skulle tippa på att skador från tex. fotboll kostar skattebetalarna mer än skadorna från motorsporten på ett år.
Det får räcka så länge...