Datorköp
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Datorköp
Jag är nu äntligen på G att köpa mig en bärbar dator.
Jag kan dock verkligen inte bestämma mig för vad jag vill ha.
Den kommer mest att användas till bildhantering, surfande, film, skrivande, diverse jobbande osv. Alltså skulle ju en Mac sitta fint.
Med en Mac åker ju tyvärr priset upp en del direkt. Är det verkligen värt det?
Och hur bra funkar det med Mac i ett nätverk med resten PCdatorer?
Står verkligen i valet och KVALET.
Har ni nån erfarenhet att dela med er av så vore jag tacksam.
Jag kan dock verkligen inte bestämma mig för vad jag vill ha.
Den kommer mest att användas till bildhantering, surfande, film, skrivande, diverse jobbande osv. Alltså skulle ju en Mac sitta fint.
Med en Mac åker ju tyvärr priset upp en del direkt. Är det verkligen värt det?
Och hur bra funkar det med Mac i ett nätverk med resten PCdatorer?
Står verkligen i valet och KVALET.
Har ni nån erfarenhet att dela med er av så vore jag tacksam.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Jag kan enbart rekommendera dig att köpa en Mac.
Köp en Macbook, de är ju prisvärda.
Själv tycker jag att det är värt att betala för.
Dels får du en snygg dator och både kvalitet och kvalitetskänsla. Dessutom så håller sig Macen modern längre och behöver inte bytas ut så fort som en PC. Andra handsvärdet är oslagbart.
Jag har en gammal 12” Powerbook som jag köpte ny för 4-5 år sen. Kostade väl en 12-14 tusen då. Den får jag lätt ut 5000 för som begagnad idag.
Köpte mig en Macbook Pro i somras och är helnöjd med den också.
Sen så är ju operativsystemet underbart, men det vet du säkert redan.
Det är som att välja mellan BMW eller Hyundai. Men betalar gärna lite extra för att åka BMW.
Köp en Macbook, de är ju prisvärda.
Själv tycker jag att det är värt att betala för.
Dels får du en snygg dator och både kvalitet och kvalitetskänsla. Dessutom så håller sig Macen modern längre och behöver inte bytas ut så fort som en PC. Andra handsvärdet är oslagbart.
Jag har en gammal 12” Powerbook som jag köpte ny för 4-5 år sen. Kostade väl en 12-14 tusen då. Den får jag lätt ut 5000 för som begagnad idag.
Köpte mig en Macbook Pro i somras och är helnöjd med den också.
Sen så är ju operativsystemet underbart, men det vet du säkert redan.
Det är som att välja mellan BMW eller Hyundai. Men betalar gärna lite extra för att åka BMW.
Senast redigerad av 1 Samuel S, redigerad totalt 2 gånger.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Re: Datorköp
Har ingen jättestor erfarenhet av detta. Men våra Macar på jobbet jobbar obehindrat med samma servrar som PC-användarna.arsestar skrev: Och hur bra funkar det med Mac i ett nätverk med resten PCdatorer?
Vet många som har bra fungerande hemmanätverk med både Mac och PC.
Det jobbiga är ju att ju mer jag funderar på saken, desto mer lutar det åt Mac. Det tråkiga i sammanhanget är ju att jag lever på ungdomsledarlön.
Jag menar... jag får ju ändå en helt OK PC för lite mer än halva priset för en Mac.
Operativsystemet är ju en sak också.
Jag har ju inte jättemycket erfarenhet av det så det blir ju som att börja om från början med allt man nånsin lärt sig. Men det lilla jag prövat det har jag älskat det.
Hur funkar det med enkla små men dagliga program som tex. MSN, mm...
Finns de i verisioner för Mac?
Tack för tipsen iaf!
Jag menar... jag får ju ändå en helt OK PC för lite mer än halva priset för en Mac.
Jag har ju inte jättemycket erfarenhet av det så det blir ju som att börja om från början med allt man nånsin lärt sig. Men det lilla jag prövat det har jag älskat det.
Tack för tipsen iaf!
[David Knutsson]
allt som finns till pc finns också till mac, mer eller mindre iallafall.arsestar skrev:Det jobbiga är ju att ju mer jag funderar på saken, desto mer lutar det åt Mac. Det tråkiga i sammanhanget är ju att jag lever på ungdomsledarlön.
Tack för tipsen iaf!
Svängde ihop en helt ok pc till en bekant för någon vecka sedan. 6000+, 4 GB 800mhz internminne, samt 512 mb grafikkort med ruskigt snabba kretsar...
En sån låda hänger med lääänge... och kostar inte så farligt heller.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Legend!
- Kontakt:
Finns det en anledning till att man ska köpa en M3a när man ändå bara ska åka fram till Ica och handla? För att fortsätta att prata biltermer...Samuel S skrev:Men betalar gärna lite extra för att åka BMW.

Det har jag däremot.Samuel S skrev:Har ingen jättestor erfarenhet av detta.arsestar skrev: Och hur bra funkar det med Mac i ett nätverk med resten PCdatorer?
Nej det funkar dåligt fast å andra sidan funkar ju windowsmaskiner lite knackigt ibland med.
Högskolan i Jkpg slängde ut sina två macsalar när jag gick där för de krånglade så mycket. Om de har börjat om på ny kula nu det vet jag inte. Kan ju ha blivit bättre sen dess.
En kollega i Holland kom inte åt alla utdelade hårddiskar. Det lyckades vi aldrig lösa...
Utan att lägga någon vikt på huruvida vilket som är bäst så är det ju så att du kan köpa en PC-laptop för 3500:- typ och billigaste Macen kostade ungefär 10000:-. Köp PCn, använd den i 2år och släng den sen och ändå tjäna pengar på det mot Macen. Svårt att argumentera med ekonomiska argument när det ser ut så...arsestar skrev:Jag menar... jag får ju ändå en helt OK PC för lite mer än halva priset för en Mac.
Sen finns det säkert massor av andra diffusa anledningar till att köpa mac. Är det ett bättre operativsystem man vill ha så finns det massor av Linuxkloner man kan prova på. Ubuntu är jätteanvändarvänligt.
En fråga till Samuel, vad skiljer rent hårdvarumässigt mellan PC och Mac nu när mac kör med Intel med? Är det inte bara en PC med en annat och många sätt bättre operativsystem?
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
Fast nu är det ju en bärbar som gäller. Kanske skulle vart tydligare =)ERnsT skrev:
allt som finns till pc finns också till mac, mer eller mindre iallafall.
Svängde ihop en helt ok pc till en bekant för någon vecka sedan. 6000+, 4 GB 800mhz internminne, samt 512 mb grafikkort med ruskigt snabba kretsar...
[David Knutsson]
Spela spel är inte speciellt angeläget heller nu för tiden.
Då har jag ju min gamla stationära PC jag kan uppgradera också.
Det viktigaste när det gäller nätverket är ju att jag kommer åt internet och skrivaren hemma och på jobbet, men det tror jag inte att det ska vara några större problem.
Just nu efter en dags svängande lutar det åt att det blir en MacBook.
Sen är frågan vilken modell och om det blir en ny som gäller.
Tänkte knalla in på applestore i jönköping och se vad de säger där.
Då har jag ju min gamla stationära PC jag kan uppgradera också.
Det viktigaste när det gäller nätverket är ju att jag kommer åt internet och skrivaren hemma och på jobbet, men det tror jag inte att det ska vara några större problem.
Just nu efter en dags svängande lutar det åt att det blir en MacBook.
Sen är frågan vilken modell och om det blir en ny som gäller.
Tänkte knalla in på applestore i jönköping och se vad de säger där.
[David Knutsson]
Räcker ju med att jag läser första meddelandet en gång till...arsestar skrev:Fast nu är det ju en bärbar som gäller. Kanske skulle vart tydligare =)ERnsT skrev:
allt som finns till pc finns också till mac, mer eller mindre iallafall.
Det går utför när man fyllt 21 så är det bara... Det eller 30arbetstimmar hittills denna veckan
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Dum fråga. Du vet väl hur min väg till Ica ser ut. Självklart är det värt det!Daniel Båge skrev:Finns det en anledning till att man ska köpa en M3a när man ändå bara ska åka fram till Ica och handla?
Det kan jag inte säja att jag vet. Men det är ju inte säkert att processorn är precis som alla andra för att Intel tillverkar den.Daniel Båge skrev:En fråga till Samuel, vad skiljer rent hårdvarumässigt mellan PC och Mac nu när mac kör med Intel med? Är det inte bara en PC med en annat och många sätt bättre operativsystem?
Jag vet däremot att disken i de bärbara är som i vilken pc som helst, vilket gör det enkelt att byta ut och uppgradera.
Men visst är det så att många köper en Mac enbart för utseendet och inte bryr sej om innehållet.
MAC 
brosan har köpt en macbook nu....ojojoj säger jag, det finns inget annat alternativ om du ska ha för film och bildredigering

brosan har köpt en macbook nu....ojojoj säger jag, det finns inget annat alternativ om du ska ha för film och bildredigering
David Nordquist
Team Tomtabacken
Team Tomtabacken
Hrrmm!
Orsaken till att jag köpte en var att den var väldigt snygg.
Å när man fäller upp locket så liksom lyser det ett äpple på framsidan på locket.
Å när man sitter och myser en mörk kväll framför datorn så lyser det under tangentbordet.
Jag ville en gång i livet vara väldigt hipp.
Åsså är den snygg.
Fast den var dyr, den hänger sig ibland (ganska ofta), det finns ingen "delete-knapp" eller eller högerklick och jag begriper inte ett enda program än så länge.
Fast Samuel säger att det är jätteenkelt att lära sig......
Men den är väldigt snygg.
Orsaken till att jag köpte en var att den var väldigt snygg.
Å när man fäller upp locket så liksom lyser det ett äpple på framsidan på locket.
Å när man sitter och myser en mörk kväll framför datorn så lyser det under tangentbordet.
Jag ville en gång i livet vara väldigt hipp.
Åsså är den snygg.
Fast den var dyr, den hänger sig ibland (ganska ofta), det finns ingen "delete-knapp" eller eller högerklick och jag begriper inte ett enda program än så länge.
Men den är väldigt snygg.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Den är väldigt lätt att lära sej. Fast litegranna får man anstränga sej själv ;)OneYet skrev: Fast den var dyr, den hänger sig ibland (ganska ofta), det finns ingen "delete-knapp" eller eller högerklick och jag begriper inte ett enda program än så länge.
Min fru som aldrig redigrerat film innan satte sej bara vid datorn och listade ut själv hur man gjorde och redigerade ihop 8 timmar film utan problem.
Om du ska högerklicka på en bärbar eller enknapparsmus så håller du bara in ctrl och klickar så får du samma sak. Annars funkar ju tvåknapparsmus som vanligt.
Tror knappt aldrig att nån av mina Macar med OSX har hängt sig. Nåt enskilt program kan ha hängt sig (oftast tillverkat av Microsoft), men knappt aldrig systemet. Min stationära på jobbet står på dygnet runt, kanske startar om den nån gång i månaden på sin höjd.
Jajajaja!Samuel S skrev: Den är väldigt lätt att lära sej. Fast litegranna får man anstränga sej själv
Aj, den sved.Samuel S skrev: Min fru som aldrig redigerat film innan satte sej bara vid datorn och listade ut själv hur man gjorde och redigerade ihop 8 timmar film utan problem.
"Så är det ju "bara" att leta upp ctrl-knappen med andra handen och trycka på den samtidigt som du klickar som vanligt med den handra handen på din snygga Mac-mus med bara en knapp."Samuel S skrev: Om du ska högerklicka på en bärbar eller enknapparsmus så håller du bara in ctrl och klickar så får du samma sak. Annars funkar ju tvåknapparsmus som vanligt.
Jo jag vet att man kan köpa en vanlig mus men skall man köra Mac så skall men väl göra det fullt ut.
Delete-knappen saknar jag i alla fall även om det går att köra någon ctrl-tjossan med den med va?
Programmen som hänger sig är äkta medföljande Appleprogram typ iLife.
"Mac, crash different"
Men den är snygg.

Och den startar på typ 20 sekunder när jag är tvungen att starta om den...
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
-
- Styrelseledamot
eller så kan du lägga in windows på nytt...om du inte gjort det på ett bra tag.Martin skrev:suck jag borde byta dator..OneYet skrev:Och den startar på typ 20 sekunder när jag är tvungen att starta om den...
7 minuter 20 sekunder
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Sådärja.
Nu sitter jag och skriver på min nya dator,
Det blev visst en MacBook...
Mittenmodellen. Lite dyrare än jag tänkt mig...
Jag är lite förvirrad och vilsen än så länge, och itunes bråkar lite med mig, men annars så trivs jag bra hittills. =)
Nu sitter jag och skriver på min nya dator,
Det blev visst en MacBook...
Mittenmodellen. Lite dyrare än jag tänkt mig...
Jag är lite förvirrad och vilsen än så länge, och itunes bråkar lite med mig, men annars så trivs jag bra hittills. =)
[David Knutsson]