Farväl till Microsoft (nästan) och Norton
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Deluxpostare!
- Kontakt:
Farväl till Microsoft (nästan) och Norton
Eftersom jag fortfarande inte har något jobb och behövde ha något att göra på dagarna förutom att söka jobb köpte jag för ett tag sen en begagnad dator. Det blev en typiskt tråkig men stabil kontorsdator, en Fujitsu Siemens i en liten desktoplåda med allt integrerat. 910 spänn på Tradera för 2,0 Ghz/256 Mb/20 Gb är väl rätt hyfsat. Inga tillbehör, men det har jag redan så att det räcker.
Första modifieringen blev att jag anslöt det externa ljudkort som inte riktigt blev kompis med Celeron-processorn i min laptop - fungerade utmärkt. Nu finns det en lågprofils AGP- och en dito PCI-plast att ta till men det ligger jag lågt med tills vidare.
Sen var det dags för att ta ut skilsmässa från Microsoft och Norton, med undantag för att jag för närvarande kör en crackad engelsk XP. Jag började med att använda datorn för allmänt surfande och lät den vara påslagen i en vecka och det visade sig att brandväggen i routern räckte. Ett program mindre som slöar ner datorn!
Sålunda har jag nu en tyst och förhållandevis snabb dator med följande program installerade:
Avast! (Virusskydd)
AdAware
Spyboot Search & Destroy
Open Office 2.1
Gimp (imponerade på en Photoshopanvändare)
Firefox (tar lite plast och har en rad andra fördelar jämfört med MS Explorer)
Thunderbird (snabbare än Outlook och har inbyggt spamfilter som funkar bra)
Rainlendar (i stället för kalendern med mera i Outlook. Tar mycket liten plats)
Foxit reader (bara 10% av utrymmet och snabbare än Acrobate Reader)
CutePdf
Alternativ till Quick Time och Real Player
Registry Mechanic (kostade två hundringar, men värt varende krona)
Första modifieringen blev att jag anslöt det externa ljudkort som inte riktigt blev kompis med Celeron-processorn i min laptop - fungerade utmärkt. Nu finns det en lågprofils AGP- och en dito PCI-plast att ta till men det ligger jag lågt med tills vidare.
Sen var det dags för att ta ut skilsmässa från Microsoft och Norton, med undantag för att jag för närvarande kör en crackad engelsk XP. Jag började med att använda datorn för allmänt surfande och lät den vara påslagen i en vecka och det visade sig att brandväggen i routern räckte. Ett program mindre som slöar ner datorn!
Sålunda har jag nu en tyst och förhållandevis snabb dator med följande program installerade:
Avast! (Virusskydd)
AdAware
Spyboot Search & Destroy
Open Office 2.1
Gimp (imponerade på en Photoshopanvändare)
Firefox (tar lite plast och har en rad andra fördelar jämfört med MS Explorer)
Thunderbird (snabbare än Outlook och har inbyggt spamfilter som funkar bra)
Rainlendar (i stället för kalendern med mera i Outlook. Tar mycket liten plats)
Foxit reader (bara 10% av utrymmet och snabbare än Acrobate Reader)
CutePdf
Alternativ till Quick Time och Real Player
Registry Mechanic (kostade två hundringar, men värt varende krona)
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Deluxpostare!
- Kontakt:
-
- Normal postare
- Kontakt:
Kul att höra att någon är öppen för alternativen, det är en hemsk konkurrens-situation hemma-användare utsätts för när de saknar kompetens att göra ett annat val..
När jag sist körde Windows hade jag ungefär samma programvaror installerade, men själv kör jag nu Kubuntu Linux och är väldigt nöjd: plötsligt gick det spela upp HD-video utan några större framedrops på min gamla Athlon XP 1700+@1.9 GHz. Men det är väl inte bara därför jag kör Linux, jag har mer kontroll nu och kan systemet bra (10+ år som användare).
Beryl är förresten väldigt fränt.. sök på det på youtube.com
När jag sist körde Windows hade jag ungefär samma programvaror installerade, men själv kör jag nu Kubuntu Linux och är väldigt nöjd: plötsligt gick det spela upp HD-video utan några större framedrops på min gamla Athlon XP 1700+@1.9 GHz. Men det är väl inte bara därför jag kör Linux, jag har mer kontroll nu och kan systemet bra (10+ år som användare).
Beryl är förresten väldigt fränt.. sök på det på youtube.com
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Deluxpostare!
- Kontakt:
-
- Normal postare
- Kontakt:
-
- Dunderpostare!
-
- Deluxpostare!
- Kontakt:
Det rättar till en massa små irriterande registerfel snabbt och smärtfritt, samt har en optimeringsfunktionm som funkar. När jag har kört det på gamla datorer som har varit igång ett tag medför det en betydande prestandaförbättring. På nya undviker man problem från början. Jag tycker attjag får ut ungefär det av programmet som jag ville ha av Norton System Utlities, fast till ett helt annat pris.David Alesand skrev:Vad gör att Registry Mechanic värt varenda krona?