Min flickvän som är en mycket bibeltrogen kvinna är inne på sin andra runda som kyrkvärd i sin församling inom Sv Kyrkan. Nyligen har församlingen anställt en ny diakon som är homosexuell och som dessutom lever i registrerat partnerskap, med guldring och allt.
Problemet för min flickvän är att hon inte känner sig säker på om hon med sin bibelsyn kan/ska vara med och fira nattvard när den aktuelle diakonen assisterar. Vi har pratat mycket om det här och bett nästan lika mycket, men det känns fortfarande osäkert. Det är så lätt att hemfalla till högmod och döma, och det vill vi inte göra. Så om ni vill hjälpa mig att be för Catrin och församlingen är jag mycket tacksam.
Homosexualitet och bibelsyn
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Deluxpostare!
- Kontakt:
-
- Deluxpostare!
- Kontakt:
Tack! Catrin var kyrkvärd på tretondagens gudstjänst och gissa vem som tjänstgjorde då? Men hon fick ett tydligt bönesvar från vår Herre när hon läste episteltexten, 2 Kor 3-6. Det ordet kändes väldigt bra i rådande situation. Ni som läser får slå upp själva, jag tror att vi använder lite olika biblar.
-
- Legend!
Jag förstår inte. Kollar. Aha, du menar 2 Kor 4:6!2 Kor 3:6 Bibel2000 skrev:Han har gett mig förmågan att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte är bokstav utan är ande. Ty bokstaven dödar, men Anden ger liv.
Fast jag förstår ändå inte. Vad upplevde din flickvän när hon läste den här versen?2 Kor 4:6 skrev:Ty Gud, som sade: ”Ljus skall lysa ur mörkret”, har lyst upp mitt hjärta, för att kunskapen om Guds härlighet som strålar från Kristi ansikte skall sprida sitt ljus.
Personligen tycker jag att följande bibelvers är tillämpbar i sammanhanget:
Det är lätt att döma men svårare att förlåta. Med vem ska man kunna fira nattvard med om man vill att de tjänstgörande ska vara syndfria?Joh 8:7 skrev:”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne.”