att tänka på innan montering av V8
1. lättast om bil är 1975 elle älder då ingen avgasrening krävs den Granada Consul eller kan man kanske säga Granada 1 tillvärkades från 1972 fram till 1977.
2. När man ökar effekt och vridmomen så mycket som med en Ford 302 v8 kommer inte SBP att gookänna detta.
3. För att få bilen omtypad till ombyggt fordon så krävs att man har bytt hela drivlinan det vill säga motor, växelåda, kardan och bakaxe.
vilket innebär att man får nya bromsar och måste då genomgå ett bromstest.
Väntelerade bromskivor är ett måste fram inget större problem Till Granada.
4. En vis förstärkning av framvangn rekomenderas typ tvärstag i motorutrymmet.
5. pris för typintyg hos SFRO 3000:- + resa för besiktningsman, 1000:- för bullerprvsintyg, 1500:- för regbesiktning hoss SBP
bra att veta inan man startar.
Sen kanske någon smart person säger ja men Granada fans ju med v8"Granada Perana" då är det ju inga problem ring Ford få ett intyg.
Det var den info jag fick när jag börgade med min Capri.
Det fins även en Capri Perana, dessa modeller är ej intagna i Sverige så de kan inte användas som förebild.
Ford har sen 80talet slutat att lämna ut intyg på andra modeller än de svensksålda Fordarn.
Mvh Ronny
