Ford v8

Allt som INTE handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Capri-mk2
Normal postare
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 dec 2004 20:19
Kontakt:

Ford v8

Inlägg av Capri-mk2 »

Skulle vilja ha kontakt med
Bild
Ägare: Martin
Bor: Tenhult

Inköpt hästen -01 för 1500:- med en 2-litersmotor som gick på 3 cyl.
Lite ytrost går att urskilja för den kräsne.
Efter byte av topp så gick bensinförbrukningen ner till 1.4l/milen.

MEN, vad gör väl det när man har stoppat i en Ford 302 V8 istället!
Känns mer värdigt för en bil av denna kalibern.
För övrigt min tredje Granada. En bil som ligger min varm om hjärtat. Ingen onödig plast, bara stål och krom.

för att utbyta lite erfarenheter omregbesiktnin med mera.
Ford satte världen på hjul och GM på fötter
avskyr turbo älskar FORD V8 REALY POWER
Min hemsida http://www.capri-mk2.com
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

V8'an ej isatt än..jag är inte den martin, men han är en vän till mig.

Ha det.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Capri-mk2
Normal postare
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 dec 2004 20:19
Kontakt:

Inlägg av Capri-mk2 »

att tänka på innan montering av V8
1. lättast om bil är 1975 elle älder då ingen avgasrening krävs den Granada Consul eller kan man kanske säga Granada 1 tillvärkades från 1972 fram till 1977.

2. När man ökar effekt och vridmomen så mycket som med en Ford 302 v8 kommer inte SBP att gookänna detta.


3. För att få bilen omtypad till ombyggt fordon så krävs att man har bytt hela drivlinan det vill säga motor, växelåda, kardan och bakaxe.
vilket innebär att man får nya bromsar och måste då genomgå ett bromstest.
Väntelerade bromskivor är ett måste fram inget större problem Till Granada.

4. En vis förstärkning av framvangn rekomenderas typ tvärstag i motorutrymmet.

5. pris för typintyg hos SFRO 3000:- + resa för besiktningsman, 1000:- för bullerprvsintyg, 1500:- för regbesiktning hoss SBP

bra att veta inan man startar.

Sen kanske någon smart person säger ja men Granada fans ju med v8"Granada Perana" då är det ju inga problem ring Ford få ett intyg.
Det var den info jag fick när jag börgade med min Capri.
Det fins även en Capri Perana, dessa modeller är ej intagna i Sverige så de kan inte användas som förebild.

Ford har sen 80talet slutat att lämna ut intyg på andra modeller än de svensksålda Fordarn.


Mvh Ronny

:wink:
Ford satte världen på hjul och GM på fötter
avskyr turbo älskar FORD V8 REALY POWER
Min hemsida http://www.capri-mk2.com
Martin
Lever här på forat...
Inlägg: 1042
Blev medlem: 08 maj 2002 21:13
Ort: Habo

Inlägg av Martin »

Originaltext utfärdad av Gustaf Ulander (SFRO)

A: Avgasreningsmässigt - välj en motor av samma årsmodell som bilen eller nyare -
allra helst komplett med katalysator etc. - då är det lättare att registrera in den. Motorn skall i
princip vara i det utförande den hade i donatorbilen, med ev. egr etc.

B: Effekt/vridgränser - såvitt jag vet har Ford inte intygat någon maxeffekt i Granada,
då gäller att man får öka effekten med max 20% och vridet med max 10%
- i en 2.8i ger detta att du får ha cirka 180 hk, oklart om max tillåtet vridmoment, men
skulle tippa på att man landar runt 200 Nm).

Ett alternativ är att registrera in bilen som ombyggt fordon
och istället försöka få åberopa 10kW/100kg tjänstevikt. Då styrs maxeffekten
av vikten, men uppåt 200 hk (147 kW) borde man kunna uppnå - bilen måste då förstås
väga 1470 kg i tjänstevikt.

C: Drivlina - Växellåda, enklast att använda den som följer med motorn och få en kardan tillverkad
efter det.

D: Bromsar:- Bromsarna kan vara lämpligt att uppgradera, Scorpio skivor bak och kanske
Scorpio-ok fram med större skivor, kan vara ett sätt - eller Volvo 240 4-kolvsok fram. -slutcitat


jag vet inte hur många hästar en 302 har, visionen finns kvar, men det blir nog att hinka i en V6 till att börja med.

det var längesen jag kollade upp avgifter osv, kanske därför jag la det på is. Men en del saker blir enklare om donatormotorn har kat.
SFRO behöver inte besiktiga hela bilen tror jag utan bara bromsarna (om besiktingen kräver, det beror på fall till fall) och isåfall räckte det med en liten besiktning som kanske räckte med 600:- (2 timmar)
Martin .. Sköld
Capri-mk2
Normal postare
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 dec 2004 20:19
Kontakt:

Inlägg av Capri-mk2 »

Glömde att du behöver en vägning också hela bilen + framaxel + bakaxel

Ja Gustaf Ulander kan man lita på en bekant till mig vi Capri club of Sweden

Han har hjälpt mig en del med kontackter info mm under mitt bygge.

302cid 4V V-8 210 hp
F
302cid 4V V-8 230 hp
J

Jag har ju pricis gått igenom hela denna procedur min bil var regbesiktigad och godkänd i slutet av agusti 2004.

men detta var om du skulle regga bilen med V8

jag tror att om du bara sätter i V6 så klarar du dig utan regbesiktnig
efter som Granadan fins med V6.och papper går att årdna.

Jag kan ringa och fråga Gustav om lite mer info om du vill eller har du redan en bra kontakt med honom?

mvh Ronny
Ford satte världen på hjul och GM på fötter
avskyr turbo älskar FORD V8 REALY POWER
Min hemsida http://www.capri-mk2.com
Martin
Lever här på forat...
Inlägg: 1042
Blev medlem: 08 maj 2002 21:13
Ort: Habo

Inlägg av Martin »

japp. alla känner gustav =)

så, va stoppade du i för motor?
nu blev jag lite sugen igen ju..
Martin .. Sköld
Capri-mk2
Normal postare
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 dec 2004 20:19
Kontakt:

Inlägg av Capri-mk2 »

Jag har satt in en ford 302 v8 från1968

Jo jag har förstått det, var man en vänder sig här på urlerna så är det alltid någon som vet väm Gustav Ulander är.
Jag tror att det var 1997 eller 1998 som jag träffade Gustav första gången i Jönköpin vid Axamo camping.

den mesta informationen om min bil samt bilder hittar du på min websida, undr Min bil

Ursäkta att jag är lite kort
mvh Ronny
Ford satte världen på hjul och GM på fötter
avskyr turbo älskar FORD V8 REALY POWER
Min hemsida http://www.capri-mk2.com
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

En lite rolig sak... Fords 302cui motor. Det står i en annan tråd, men nuförtiden är den uppborrad, planad topp, portad till max, vansinniga kammar... insug och förgasare, högkomp. kolvar. Skitbra stakar. bla bla bla...så den har 650+hk.

Fast det dumma är att den inte är min... Racepreppad C6 låda med...

vad jag ville säga var att det finns potential....
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Skriv svar