Det är helt stört roligt med fyrhjulsdrift nu på vinten!
Det skuter på samtidigt som det spinner på alla fyra.
framkomligheten är ju fantasiacktig! körde upp för en backe med snö i som var närmare 40grader brant. ja skrattade konstant! ja var ute å körde i 6timar på snöbetäckta gator i söndags! God Hjulspinn på alla!
Vem behöver "NOS"...
När den "HELIGE ANDEN" fins!!!
inget fel på framhjulsdrift har själv just varit ute och plågat min nyligen inhandlade ascona C (500kr). fick pyssla med lite plåt arbete sen. skiit kul...
Om man ska njuta riktigt av vinterkörning finns det en bil som gäller. Den är svensk och framhjulsdriven och har i sin ädlaste form varken ventiler eller överladdning.
Gissar på SAAB 92?
Jag kan inte ha roligt på vintern utan bakhjulsdrift, därför äger jag bara bakhjulsdrivna bilar. Just nu är det en Rekord 2,2 som agerar vinterbil. Mycket trevlig vagn faktiskt, hyggligt vrid i maskin och ett ganska välbalanserat chassi. Inte lätt och flängig i bak som 760in och inte tungarbetad som en 240.
Körglädje överväger framkomlighet i detta fallet.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
QuickSilverImpreza skrev:Det är helt stört roligt med fyrhjulsdrift nu på vinten!
JA det e fint med awd, farsan har en audi A6 Quattro å den har man kört upp för diverse slalombackar å så på vintrearna med! Är så kul! Å så spinna lite munkar Å det sköna är när folk ligger och fegar inne i den uppkörda delen av motorvägen och liknande när det väräler ner, då är det bara att håll ut å trycka plattan i mattan! Lite lätta å fina ställ förbi är bara skönt i den 1-2dm nya snön Men bara dom är kontrolerade ställen, man vill ju inte utsätta dina medtrafikanter för fara!
Nä nu blev jag sugen att sticka ut på en tur!!
Karlsson skrev:Gissar på SAAB 92?
Jag kan inte ha roligt på vintern utan bakhjulsdrift, därför äger jag bara bakhjulsdrivna bilar. Just nu är det en Rekord 2,2 som agerar vinterbil. Mycket trevlig vagn faktiskt, hyggligt vrid i maskin och ett ganska välbalanserat chassi. Inte lätt och flängig i bak som 760in och inte tungarbetad som en 240.
Körglädje överväger framkomlighet i detta fallet.
Bra gissat, men jag tänkte faktiskt på en 96:a i valfritt utförande. Jag har ägt och brukat ett knippe och när snön faller minns jag dem med saknad. Den som var roligast att köra vintertid var en ngt trimmad 1700 cc-maskin med tät låda och diffspärr. På med ett par smala grsudäck och sen fanns det inte en snödriva som kunde stoppa mig.
Jonas Öhman skrev:Om man ska njuta riktigt av vinterkörning finns det en bil som gäller. Den är svensk och framhjulsdriven och har i sin ädlaste form varken ventiler eller överladdning.
/Jonas
va? har 96:an haft 2-takt?
trodde den försvann innan det.
i övrigt så regerar amazonen i snön.. lättmanövrerad bil som gärna får en att dra på mungiporna