Jonas Eriksson skrev:
André skrev:
Bildmässigt finns det inte en TV i dagsläget som ger bättre bild direkt ur kartong än Pioneer. Kalibrerar du upp den har du den bästa panelen alla kategorier.
What?
...bättre bild direkt ur kartong?
Men man vill inte ha en tv direkt ur kartong.
Kalibrera ska man alltid göra, att den är bäst i alla kategorier undrar jag, vilka kategorier tänker du på?
Och enligt vem, dig? - tidningen Hemmabio?
TV är personligt, dessutom är det svårt att kalibrera bort solen, ett litet rum och en dålig planlösning.
Pioneer må va duktiga men de kommande skärmarna är inte tillverkade av Pioneer själva då NEC planerar att köpa tillbaka deras plasma-fabrik.
Ist. kommer Pioneer börja med 44" Full-HD plasma och kommer att köpa sina övriga plasmapaneler från Panasonic.
LCD-panelerna kommer komma från Sharp då de två har inlett ett utvecklingssamarbete.
Handlar väl inte om att vilja eller inte!?
Merparten av svenska befolkningen packar upp TV'n, kopplar in den och bryr sig sällan om att ställa in bilden. Inte heller slår de av alla dynamiska lägen och hans moster utan panelen visar ofta en bild som är direkt felaktig..
Vad gäller Pioneer så är den väldigt färgkorrekt redan "från start", men självklart skall den kalibreras för att komma till sin rätt. Eller åtminstone justeras med hjälp av ex. DVE (Digital Video Essential). Eftersom rätt få sitter hemma med riktiga grejer, och kunskap, för ISF-kalibrering så får man isåfall anlita någon att kalibrera sin TV. Men om man nu inte vill betala för det, och inte heller orkar sitta och köra igenom en kalibreringsskiva/guide så är det ju perfekt att redan från scratch ha köpt en TV som redan i grundläge direkt ur kartong visar en bild som stämmer hyfsat mot standard.
Detta borde för övrigt vara något som försäljare borde sätta en ära i...
Korrekt bild alltså... Bild är inte personligt, visst, man kan gilla det ena eller det andra, men det finns ju faktiskt en standard. Och då borde man som konsument, men framför allt som försäljare, eftersträva att sälja produkter som i bästa möjliga mån under givna förutsättningar motsvarar standard.
Har man sett en korrekt kalibrerad Pio så smiskar den i stort sett allt på marknaden i kategorin korrekt bild, enligt mig och många andra. Att sen tidningen Hemmabio också tycker det är en annan femma. Har lite mer tillförlitliga källor än den tidningen vad gäller kalibrering, mätning osv, men tog den som exempel eftersom vem som helst kan gå och köpa ett nummer i butik.
Ja, precis som jag skrev i min post så är frågan den hur rummet ser ut, och vad man eftersträvar. I vissa placeringar passar helt enkelt en LCD bättre än en plasma, och vice versa. Jobbar man däremot lite med rummet och ger TV'n rätt grundförutsättningar (dvs inte strålande sol direkt på panelen) så är i de flesta fall en plasma bättre bildmässigt. Framför allt på att hantera lågupplöst material. Och det är ju det trådstartaren tänker kika på. TV och DVD.
Läs om, läs rätt. Pratade inte om Pio's kommande paneler. Vore rätt korkat att sitta och rekommendera något som inte ens finns i handeln ännu. Och än mindre inte är testat av branschkunnigt folk (nej, syftar inte heller här på tidningen Hemmabio)
Edit:
Mae, med ett avstånd på 3,5-4 meter från TV'n kan du med lätthet välja en 50" när det ska kollas på film. Är det övervägande nyhetsuppläsare som figurerar i rutan hos dig klarar du dig med 42". Mindre än så blir "litet", tro mig...