Lite halvt seriös löpning
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Lite halvt seriös löpning
Jag tänkte kolla intresset för träningsformen löpning här i klubben? Och det passar väl aldrig så bra som strax efter nyår
Jag tänker såhär att man kan ju börja träna nu och peppa varandra på forumet och sedan boka in ett lite halvt seriöst mål typ blodomloppet, som går i ganska många städer runt om i landet mellan maj-aug (i mitt fall JKPG 21 aug). Det är 5 eller 10km långt och kostar inget samt är för en god sak.
Man kan dela framgång/motgång i träningen, tips om träningen eller bestämma att träffas och springa ihop nån gång med
Jag börjar iaf så får vi se om nån hänger på!
Beställde precis nya löparskor modell "Fivefingers" och sjukt pepp på att sätta igång. Har haft vissa svårigheter att gå de senaste dagarna pga första löpningen på typ ett halvår, ajaj
Jag tänker såhär att man kan ju börja träna nu och peppa varandra på forumet och sedan boka in ett lite halvt seriöst mål typ blodomloppet, som går i ganska många städer runt om i landet mellan maj-aug (i mitt fall JKPG 21 aug). Det är 5 eller 10km långt och kostar inget samt är för en god sak.
Man kan dela framgång/motgång i träningen, tips om träningen eller bestämma att träffas och springa ihop nån gång med
Jag börjar iaf så får vi se om nån hänger på!
Beställde precis nya löparskor modell "Fivefingers" och sjukt pepp på att sätta igång. Har haft vissa svårigheter att gå de senaste dagarna pga första löpningen på typ ett halvår, ajaj
Peter Friberg
Ska du börja löpa med Fivefingers kan du nog räkna med träningsvärk framöver och "inlöpning" på någon månad för att inte skada sig.
Är själv inne på att skaffa barfotaskor men av mer täckande modell, typ merrell och new balance.
Är själv inne på att skaffa barfotaskor men av mer täckande modell, typ merrell och new balance.
David Nordquist
Team Tomtabacken
Team Tomtabacken
Fivefingerlöpning är fantastiskt bra, speciellt om man jobbar i kängor/grova arbetsskor. Det får igång musklerna i foten igen.
Men ta det lugnt i början!!!
Satsa på blodomloppets enmilare när du ska träna så pass länge.
5 km kommer handla mer om teknik än om formen när det väl handlar om tid.
Men ta det lugnt i början!!!
Satsa på blodomloppets enmilare när du ska träna så pass länge.
5 km kommer handla mer om teknik än om formen när det väl handlar om tid.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Bra tråd detta.
Jag behöver tips och hjälp på hur man bäst börjar löpa och inte tappar intresset för det. Har genom åren hållt på med en del konditionsidrotter men det var tyvärr lite för länge sedan nu. Problemet jag haft med löpning är att jag alltid tyckt att det varit tråkigt.
Hur lägger man upp en löpträning från scratch när det gäller intensitet, längd, intervaller etc?
Jag behöver tips och hjälp på hur man bäst börjar löpa och inte tappar intresset för det. Har genom åren hållt på med en del konditionsidrotter men det var tyvärr lite för länge sedan nu. Problemet jag haft med löpning är att jag alltid tyckt att det varit tråkigt.
Hur lägger man upp en löpträning från scratch när det gäller intensitet, längd, intervaller etc?
Det beror på vad för löpning du vill syssla med.Daniel S skrev: Hur lägger man upp en löpträning från scratch när det gäller intensitet, längd, intervaller etc?
Långdistans för att träna uthållighet eller lite kortare för att maximera syreupptagning och hjärtvolym?
Det viktigaste är inte distansen du springer. Det är desto viktigare vilken puls du håller under hur lång tid.
20 minuter med 80% maxpuls ger mer för konditionen än 40 minuter med 50%. Men de 40 minuterna ger större uthållighet för musklerna.
[David Knutsson]
Jag vill nog kunna kombinera lite men visst, fokus ligger nog på uthållighetsträningen då jag försöker cykla Cykelvasan och lite andra längre lopp ngn gång per år.Reco skrev:Det beror på vad för löpning du vill syssla med.Daniel S skrev: Hur lägger man upp en löpträning från scratch när det gäller intensitet, längd, intervaller etc?
Långdistans för att träna uthållighet eller lite kortare för att maximera syreupptagning och hjärtvolym?
Det viktigaste är inte distansen du springer. Det är desto viktigare vilken puls du håller under hur lång tid.
20 minuter med 80% maxpuls ger mer för konditionen än 40 minuter med 50%. Men de 40 minuterna ger större uthållighet för musklerna.
Det som är bra med löpning är ju att det går att variera så mkt. Börjar man tröttna kan man ju bara springa en ny "runda" eller variera distansen, köra lite intervall eller fartlek.Daniel S skrev:Problemet jag haft med löpning är att jag alltid tyckt att det varit tråkigt.
Tidtagaruret är min bästa vän, är riktigt kul att ständigt jaga sina bästa tider
Peter Friberg
Pulsklocka är roligt och gör att man lättare håller koll på tempot. Det finns ju även GPS i klockorna idag om man vill har mer koll när springer, var, när och hur fort man sprang under rundan. Men det är ju inte nödvändigt för att får bra kondition
Själv försöker jag ha 3 olika pass när jag är under springsäsong. Hög och låg intensitet, och intervall. Man behöver inte springa iväg flera mil för träna kondition. Mellan 5-10 km är lagom. Sen kan man ta något lugnt pass med lite mer km.
Själv försöker jag ha 3 olika pass när jag är under springsäsong. Hög och låg intensitet, och intervall. Man behöver inte springa iväg flera mil för träna kondition. Mellan 5-10 km är lagom. Sen kan man ta något lugnt pass med lite mer km.
David Nordquist
Team Tomtabacken
Team Tomtabacken