Hur ser panelen på att det finns en "rak kurva"?
Kan en kurva vara rak?
filosofi eller fakta eller båda
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Är det så att man får utgå från vilket perpektiv man ser den raka kurvan.
I 2-D så finns den raka kurvan så som man ser pucken.
Kan det finnas en "lutande rak kurva" i ett 2-D perspektiv? Eller finns den enbart i 3-D (X-,Y- och Z-riktning)?
Kan det bero på vilken referensram man har? Om man åker jämte någon och fokuserar enbart på det målet som åker i en "lutande rak kurva", så blir hastigheten samma, då borde tid och hastighet vara konstant, där det blir rakt eller rakheten blir en punkt?
När man bygger vägar, så en kurvas dosering/radie beräknas utifrån hastigheten man skall ha på vägen, där man skall kunna köra igenom kurvan i denna hastighet och med det rattutslag man har på fordonet in i kurvan , skall kunna ha igenom hela kurvan.
I 2-D så finns den raka kurvan så som man ser pucken.
Kan det finnas en "lutande rak kurva" i ett 2-D perspektiv? Eller finns den enbart i 3-D (X-,Y- och Z-riktning)?
Kan det bero på vilken referensram man har? Om man åker jämte någon och fokuserar enbart på det målet som åker i en "lutande rak kurva", så blir hastigheten samma, då borde tid och hastighet vara konstant, där det blir rakt eller rakheten blir en punkt?
När man bygger vägar, så en kurvas dosering/radie beräknas utifrån hastigheten man skall ha på vägen, där man skall kunna köra igenom kurvan i denna hastighet och med det rattutslag man har på fordonet in i kurvan , skall kunna ha igenom hela kurvan.