Den stora båt-tråden
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
BOB skrev:Va trevligt då vill vi se bilder på din båt och mer info, vad för motor?
Wikipedia skrev:Sweet Sixteen är en motorbåtmodell avsedd för utombordsmotor som tillverkades av Marieholms Bruk under åren 1956 - 1961 i ca 200 exemplar.
Skrovet var av glasfiberplast och däcket var gjort i mahognyplywood, den hade en design som för tankarna till Rivas och Chris-Crafts båtar. Det sistnämnda kanske förklaras av att båten var en direkt kopia av en amerikansk båt.
Kung Carl XVI Gustafs allra första båt lär för övrigt ha varit just en Sweet Sixteen.
Data
Längd öa: 4.7 m (15 fot)
Bredd: 1.85 m
Djup: 0.9 m
Deplacement: 280 kg
Antal hk: 15-50 hk
Konstruktör: Charles Underwood
Produktionstart: 1956
Produktionslut: 1961
Antal producerade: ca 200 st
Introduktionspris: 4,995 kr
Det hann bli lite mörkt så bilderna jag tog med min mobilkamera blev sådär... Så ni får se en försäljningsbild.
Som ni ser så är det fel stolar. Det är lite annat som inte heller är original.
Båten renoverades av senaste ägaren för 33 år sedan. Då byttes däcket till ett ickeoriginal. Men inget av formerna är förstört. Original vattenskidstolpe finns kvar.
Motorn är en 60hk Mercury.
För er som inte vet det är är min far född 2km från Marieholm och han, farfar, farmor och två farbröder har jobbat på bruket.
Det tillverkades 20st med inombordare och iom att det ändå inte är en originalbåt så kanske man borde gräva fram ritningarna på en sån... Sen.
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Dags att liva upp denna tråden då det snart är dags för sjösättning.
Har en 50hk mercury -07 som jag skulle vilja ha lite mera ork i. Tyvärr får min båt bara ha 60hk så att byta motor är knappast idé med tanke på den lilla skillnaden samt den stora kostnaden. Men efter lite forskande så har jag förstått att 40, 50 och 60hk Mercury av min årsmodell i stort sett är samma motorer. Så det måste sitta någon strypning någonstans tänkte jag och började skruva isär motorn. Men det va nästan onödigt enkelt. Första slangen jag tog bort till isuget innehåll en strypning med ett litet hål i och den va dessutom märkt "50" som i 50hk. Så nu väntar man med spänning på första provturen med den "nya" 60hk motorn.
Har en 50hk mercury -07 som jag skulle vilja ha lite mera ork i. Tyvärr får min båt bara ha 60hk så att byta motor är knappast idé med tanke på den lilla skillnaden samt den stora kostnaden. Men efter lite forskande så har jag förstått att 40, 50 och 60hk Mercury av min årsmodell i stort sett är samma motorer. Så det måste sitta någon strypning någonstans tänkte jag och började skruva isär motorn. Men det va nästan onödigt enkelt. Första slangen jag tog bort till isuget innehåll en strypning med ett litet hål i och den va dessutom märkt "50" som i 50hk. Så nu väntar man med spänning på första provturen med den "nya" 60hk motorn.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
gött! alltid trevligt med lite smidigt trim!Samuel Lindkvist skrev:Dags att liva upp denna tråden då det snart är dags för sjösättning.
Har en 50hk mercury -07 som jag skulle vilja ha lite mera ork i. Tyvärr får min båt bara ha 60hk så att byta motor är knappast idé med tanke på den lilla skillnaden samt den stora kostnaden. Men efter lite forskande så har jag förstått att 40, 50 och 60hk Mercury av min årsmodell i stort sett är samma motorer. Så det måste sitta någon strypning någonstans tänkte jag och började skruva isär motorn. Men det va nästan onödigt enkelt. Första slangen jag tog bort till isuget innehåll en strypning med ett litet hål i och den va dessutom märkt "50" som i 50hk. Så nu väntar man med spänning på första provturen med den "nya" 60hk motorn.
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Gött! Då kommer du flyga upp på vattenskidornaSamuel Lindkvist skrev:Dags att liva upp denna tråden då det snart är dags för sjösättning.
Har en 50hk mercury -07 som jag skulle vilja ha lite mera ork i. Tyvärr får min båt bara ha 60hk så att byta motor är knappast idé med tanke på den lilla skillnaden samt den stora kostnaden. Men efter lite forskande så har jag förstått att 40, 50 och 60hk Mercury av min årsmodell i stort sett är samma motorer. Så det måste sitta någon strypning någonstans tänkte jag och började skruva isär motorn. Men det va nästan onödigt enkelt. Första slangen jag tog bort till isuget innehåll en strypning med ett litet hål i och den va dessutom märkt "50" som i 50hk. Så nu väntar man med spänning på första provturen med den "nya" 60hk motorn.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Gött! Gjorde något liknande på polarens 2.5hk Mercury, pillade bort e bricka i förgasaren. Är säkert 3hk nuSamuel Lindkvist skrev:Dags att liva upp denna tråden då det snart är dags för sjösättning.
Har en 50hk mercury -07 som jag skulle vilja ha lite mera ork i. Tyvärr får min båt bara ha 60hk så att byta motor är knappast idé med tanke på den lilla skillnaden samt den stora kostnaden. Men efter lite forskande så har jag förstått att 40, 50 och 60hk Mercury av min årsmodell i stort sett är samma motorer. Så det måste sitta någon strypning någonstans tänkte jag och började skruva isär motorn. Men det va nästan onödigt enkelt. Första slangen jag tog bort till isuget innehåll en strypning med ett litet hål i och den va dessutom märkt "50" som i 50hk. Så nu väntar man med spänning på första provturen med den "nya" 60hk motorn.
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Nu är båten provkörd. Märktes stor skilnad. Innan behövde man lite tur, medvind och perfekt intrimning av motorn för att nå 31 gps-knop.
Nu accade båten mycket snabbt upp till 32,4 knop där sedan bröt för varvtalsstoppet. Så nu bevövs en annan propeller med högre stigning.
Största skillnaden va accet mellan 26-32knop. Innan märtes det knappt när man la på fullt. Men nu så svarar det direkt och 3sekunder senare så når man varvstoppet.
Känns som att detta tweak har gett mintst 10hk. Hoppas på 35knop med annan propeller.
Nu accade båten mycket snabbt upp till 32,4 knop där sedan bröt för varvtalsstoppet. Så nu bevövs en annan propeller med högre stigning.
Största skillnaden va accet mellan 26-32knop. Innan märtes det knappt när man la på fullt. Men nu så svarar det direkt och 3sekunder senare så når man varvstoppet.
Känns som att detta tweak har gett mintst 10hk. Hoppas på 35knop med annan propeller.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Nu har jag fått hem en ny proppeller. Tog en 11,5x14". Innan hade jag 10,5x13".
Stigningen (14") gör att båten går fortare om den orkar. Som att öka utväxlingen på en bil. Den större diametern gör att det kan gå lite tyngre. Men det ska ge bättre "grepp" så att man kan lyfta fören högre och på så sätt ska båten gå lättare i vattnet. Innan märktes det att proppellern började slira i vattnet om jag lyfte upp fören (tiltade upp motorn). Så därför valde jag större diameter på rekomendation från en proppeller-expert.
Verkar vara en hel vetenskap när man sätter sig in i det här.
Stigningen (14") gör att båten går fortare om den orkar. Som att öka utväxlingen på en bil. Den större diametern gör att det kan gå lite tyngre. Men det ska ge bättre "grepp" så att man kan lyfta fören högre och på så sätt ska båten gå lättare i vattnet. Innan märktes det att proppellern började slira i vattnet om jag lyfte upp fören (tiltade upp motorn). Så därför valde jag större diameter på rekomendation från en proppeller-expert.
Verkar vara en hel vetenskap när man sätter sig in i det här.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
Ser inte alls dumt ut det där.Daniel Båge skrev:
Stämningsbild från Bolmen på min och Samuels båtar.
Jag köpte mig en liten klassisk 60-talsbåt i våras. Okänt motorfel följde med som kunde varit allt från dålig soppa till kass växelhus. Visade sig vara ett litet fel i växelhuset som blev ett stort fel när jag skulle plocka isär det.
Jaja, övermotoriserat är kul och eftersom detta blev lite större projekt än tänkt så har båten inte kommit i sjön ännu. Det som jag pysslar med är att dra om en hel massa el, som egentligen inte fanns innan. Dessutom har jag förstärkt akterspegeln...rejält. Byter från en 35 hästars Johnson till en 70 hästars Evinrude så förstärkningarna behövs nog. Får jag det att lira kommer det nog gå undan på 4,2 m båt. Lirar det inte har det varit ett kul projekt.