Platt-tv funderingar....

Allt som INTE handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Oj! :o Mycket information på en gång.
Min tanke är att köpa en platt-tv samt ett nytt högtalarsystem till att börja med.
Jag har en Denon hemmabioreciever idag vilken jag är väldigt nöjd med.
Denna kommer självklart att bytas ut så småningom då den är från -98.
Jag vill ha en Denon igen nästa gång jag skall handla.
Hur är det högtalarsystemet från Cerwin-Vega som jag länkat till ovan?
Cerwin-vega har ju alltid låtit mycket. 8)
Jag har högtalare från Infinity (front, bak), Paradigm (center) samt Gale (sub) idag.
Jag vill ha ett system som inte syns så mycket.
Jag har gjutit ner slang i golvet för högtalarkablarna så att jag slipper ha dem liggandes över golvet.
Funderar även på att bygga in stereon i väggen.
Det enda som kommer att ta plats på golvet är suben.

Rummet som tv:n skall vara i skulle jag tro är färdigt någon gång i augusti......hoppas jag! :roll:
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Jonas Eriksson
Normal postare

Inlägg av Jonas Eriksson »

Jonas Eriksson skrev:Kör svarta Dali Concept 1 runt om ist. det skiljer 200kr/paret och center ligger på 1398:-
De klarar sig bättre i all form av musik och film...
Men uteslut inte subban (HD12), det är nog en av de skojigaste Klubben har, iaf för de pengarna.
Det är min åsikt iaf.
Concept 1'an finns i vitt också, dock inte centern...
Ang. kabeldragning så är ett tips att använda lite diskmedel... så de glider på bra. Ist. för ex.vis olja som i vissa fall kan lösa upp plasten...
Tjoen i skroen ditt gamla ålarens.
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Jonas Eriksson skrev:
Jonas Eriksson skrev:Kör svarta Dali Concept 1 runt om ist. det skiljer 200kr/paret och center ligger på 1398:-
De klarar sig bättre i all form av musik och film...
Men uteslut inte subban (HD12), det är nog en av de skojigaste Klubben har, iaf för de pengarna.
Det är min åsikt iaf.
Concept 1'an finns i vitt också, dock inte centern...
Ang. kabeldragning så är ett tips att använda lite diskmedel... så de glider på bra. Ist. för ex.vis olja som i vissa fall kan lösa upp plasten...
Går samtliga högtalare att skruva upp på väggen?
Jonas Eriksson
Normal postare

1'orna har nyckelhål på baksidan.
Centern har det ej men törs man förborra några hål så finns det fästen, eller om man sätter upp den med mindre beslag.

Ett värre system är väl Bowers & Wilkins MT-2 system.
Smått men med mycket ljud, gjorda för att sitta på väggen.
André
Megapostare!

Inlägg av André »

Jonas Eriksson skrev:
André skrev: Bildmässigt finns det inte en TV i dagsläget som ger bättre bild direkt ur kartong än Pioneer. Kalibrerar du upp den har du den bästa panelen alla kategorier.
What?
...bättre bild direkt ur kartong?
Men man vill inte ha en tv direkt ur kartong.
Kalibrera ska man alltid göra, att den är bäst i alla kategorier undrar jag, vilka kategorier tänker du på?
Och enligt vem, dig? - tidningen Hemmabio?
TV är personligt, dessutom är det svårt att kalibrera bort solen, ett litet rum och en dålig planlösning.
Pioneer må va duktiga men de kommande skärmarna är inte tillverkade av Pioneer själva då NEC planerar att köpa tillbaka deras plasma-fabrik.
Ist. kommer Pioneer börja med 44" Full-HD plasma och kommer att köpa sina övriga plasmapaneler från Panasonic.
LCD-panelerna kommer komma från Sharp då de två har inlett ett utvecklingssamarbete.
Handlar väl inte om att vilja eller inte!?
Merparten av svenska befolkningen packar upp TV'n, kopplar in den och bryr sig sällan om att ställa in bilden. Inte heller slår de av alla dynamiska lägen och hans moster utan panelen visar ofta en bild som är direkt felaktig..
Vad gäller Pioneer så är den väldigt färgkorrekt redan "från start", men självklart skall den kalibreras för att komma till sin rätt. Eller åtminstone justeras med hjälp av ex. DVE (Digital Video Essential). Eftersom rätt få sitter hemma med riktiga grejer, och kunskap, för ISF-kalibrering så får man isåfall anlita någon att kalibrera sin TV. Men om man nu inte vill betala för det, och inte heller orkar sitta och köra igenom en kalibreringsskiva/guide så är det ju perfekt att redan från scratch ha köpt en TV som redan i grundläge direkt ur kartong visar en bild som stämmer hyfsat mot standard.

Detta borde för övrigt vara något som försäljare borde sätta en ära i...
Korrekt bild alltså... Bild är inte personligt, visst, man kan gilla det ena eller det andra, men det finns ju faktiskt en standard. Och då borde man som konsument, men framför allt som försäljare, eftersträva att sälja produkter som i bästa möjliga mån under givna förutsättningar motsvarar standard.

Har man sett en korrekt kalibrerad Pio så smiskar den i stort sett allt på marknaden i kategorin korrekt bild, enligt mig och många andra. Att sen tidningen Hemmabio också tycker det är en annan femma. Har lite mer tillförlitliga källor än den tidningen vad gäller kalibrering, mätning osv, men tog den som exempel eftersom vem som helst kan gå och köpa ett nummer i butik.

Ja, precis som jag skrev i min post så är frågan den hur rummet ser ut, och vad man eftersträvar. I vissa placeringar passar helt enkelt en LCD bättre än en plasma, och vice versa. Jobbar man däremot lite med rummet och ger TV'n rätt grundförutsättningar (dvs inte strålande sol direkt på panelen) så är i de flesta fall en plasma bättre bildmässigt. Framför allt på att hantera lågupplöst material. Och det är ju det trådstartaren tänker kika på. TV och DVD.

Läs om, läs rätt. Pratade inte om Pio's kommande paneler. Vore rätt korkat att sitta och rekommendera något som inte ens finns i handeln ännu. Och än mindre inte är testat av branschkunnigt folk (nej, syftar inte heller här på tidningen Hemmabio)

Edit: Mae, med ett avstånd på 3,5-4 meter från TV'n kan du med lätthet välja en 50" när det ska kollas på film. Är det övervägande nyhetsuppläsare som figurerar i rutan hos dig klarar du dig med 42". Mindre än så blir "litet", tro mig...
Jonas Eriksson
Normal postare

Jag är med dej helt... men det finns fler skärmar som ser bra ut ur kartong.

Vi skriver om samma saker men ur olika perspektiv tror jag, du om att handla Pio idag... jag om Mae's köp, i augusti...
Du har rätt i att allmänheten sitter där hemma med pixelplus och allt annat skräp som följer med.
Jag såg det (på gott och ont) att man självklart kalibrerar sin tv, men du har rätt... många ser inte hur en skiva kan förbättra en tv.
DVE är kalasbra, 299kr som höjer bildkvalitén avsevärt.

50" ska man se för att förstå hur stort det är, jag håller med dig om att det ser maffigt ut men att köra lågupplöst på en så stor skärm är inte optimalt. Samtidigt är väl allt en vanesak... men att köpa en så stor skärm idag för att köra lågupplöst i väntan på bra BR-spelar osv låter inte helt ekonomiskt då det händer mycket från halvår till halvår i branchen.
Och med tanke på att det i sommar händer mycket på båda fronter ser jag det som allra smartast att vänta.

kram
André
Megapostare!

Inlägg av André »

Tja, bara du inte säger Samsung så tror jag dig... 8)
(Med viss reservation för att jag faktiskt inte kollat hur de levererar de allra senaste modellerna)
De allra flesta apparaterna ligger ju med sina "butiks-lägen" som default, något som faktiskt gemene man inte självklart alltid ändrar.

Nåväl, inköpet sker alltså som tidigast i Augusti...
Ja, att sondera terrängen är förstås bra, men är helt överens med dig Jonas om att avvakta lite. För med nya modeller kommer förbättringar, samtidigt som tidigare modeller sjunker i pris. Och en tidigare modell blir ju inte "sämre" av att det kommer en nyare och förhoppningsvis "bättre" modell.

Ang. avståndet så är det ungefär det jag själv har mellan panel och sweetspot. Idag hänger en 42" på väggen, men vid filmtittande (DVD/Bluray) skulle det inte alls skada med 50" som troligen blir nästa size vid inköp för min egen del.

För Mae's räkning verkar en LCD vara att föredra med tanke på rummets förutsättningar. Och eftersom de panelerna generellt inte når upp till plasmans förmåga att hantera lågupplöst material (om vi generaliserar hejvilt :)) så kan 50" bli något i överkant, håller med dig i det Jonas.

Mae, angående högupplöst material så tycker jag gott att du kan införskaffa en PS3 som idag är den klart mest prisvärda produkten i segmentet. Du får ett TV-spel, en hyfsad multimedia-maskin, en Bluray/DVD och CD-spelare i en enda produkt.
I jämförelse med en gammal DVD- eller CD-spelare så gör den inte heller bort sig utan står sig väl i konkurrensen och slår många äldre, och nya, maskiner på fingrarna. Som sagt, klart prisvärd produkt!
Jonas Eriksson
Normal postare

Haha, nä.. Samsung ser ju ut som ett litet barns första möte med mammas sminkväska.
Toshiba XF350, Metz och NAD är tre skärmar jag sett som inte behövde så mycket trixande med siffrorna. :)

Är man riktigt krejsy så köper man sej en HD ready gammal tjock-tv...
Det går att få tag på, när jag såg något senast så skulle de säljas i Indien... :)
Anders Eldehage
Megapostare!

Inlägg av Anders Eldehage »

Ni pratar om att kalibrera TV:n. Hur gör man det? Vi har en 42" LG 42RR plasma som vi köpte december 06 i vardagsrummet och i pojkarnas rum har vi en 32" Samsung LE32R8 som vi köpte för en månad sen. Båda två är HD-klara och båda är köpta i multimedia affär men de sa inget om någon kalibrereing man skulle göra.
Fordon: Skoda Octavia 00:a med 75 hk och två sittastill stolar!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Carlsson
Megapostare!

Inlägg av Carlsson »

Anders Eldehage skrev:Ni pratar om att kalibrera TV:n. Hur gör man det? Vi har en 42" LG 42RR plasma som vi köpte december 06 i vardagsrummet och i pojkarnas rum har vi en 32" Samsung LE32R8 som vi köpte för en månad sen. Båda två är HD-klara och båda är köpta i multimedia affär men de sa inget om någon kalibrereing man skulle göra.
http://www.component.se/docs.php?id=65
Albin Carlsson
Saabnörd
Saab 9-3 SS Aero 2.8T V6 -06
Jonas Eriksson
Normal postare

http://hifiklubben.se/produkter/bild/ti ... tware_.htm

Den vackra testbilden som SVT ibland sänder ut är egentligen till för att kalibrera skärmen men kunskapen att göra det har fallit bort genom tiden...
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Var och tittade på platt-tv igår.
Hittade en Samsung 40" full hd och 100 hz.
Samsung LE40F86BDX
Kostade i butik 16.995:- och jag hittade den på nätet för 12.320:- + frakt.
Rätt stor skillnad tycker jag.
Vad tror ni om den?
Bilden tyckte jag var helt kanon!
http://www.tbh.se/index.asp?id=6&kat_id ... d_id=35792
Jonas Eriksson
Normal postare

F-modellen är grym... se upp med reflexer bara då den har kontrastglas.
13 (inkl. frakt?) låter lite väl högt ändå.. med tanke på att deras nya serie började lanseras igår.
De nordiska modellerna av nya Samsung kommer att ha DVB-C dessutom... och 32"-an har fått 1080p-upplösning. http://www.hifiklubben.se/produkter/bil ... _svart.htm

Vill du komma över en bra teve billigt/- are, ex.vis. den F-modell du hittat så skulle jag vänta ytterligare någon månad, då har förmodligen samtliga Samsungs modeller hittat hit och sänkt priserna på de äldre modellerna.

Kolla upp va du har för garantier iumed att du beställer från nätet!
Alla har ex.vis inte full pixelgaranti, få har en DOA - Dead on arrival som ger dig rätten att få en helt ny tv.
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Jonas Eriksson skrev:F-modellen är grym... se upp med reflexer bara då den har kontrastglas.
13 (inkl. frakt?) låter lite väl högt ändå.. med tanke på att deras nya serie började lanseras igår.
De nordiska modellerna av nya Samsung kommer att ha DVB-C dessutom... och 32"-an har fått 1080p-upplösning. http://www.hifiklubben.se/produkter/bil ... _svart.htm

Vill du komma över en bra teve billigt/- are, ex.vis. den F-modell du hittat så skulle jag vänta ytterligare någon månad, då har förmodligen samtliga Samsungs modeller hittat hit och sänkt priserna på de äldre modellerna.

Kolla upp va du har för garantier iumed att du beställer från nätet!
Alla har ex.vis inte full pixelgaranti, få har en DOA - Dead on arrival som ger dig rätten att få en helt ny tv.
Audio Video i Bromölla vill ha 16.995:- för samma tv så då tyckte jag att det var billigt med 13.000:-
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Hittade denna Philips tv:n.
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=106151
Verkar vara bättre än Samsung om man kollar på specifikationerna.
Jonas Eriksson
Normal postare

Jo... men du kan nog få ner den lite till från 13k om du väntar lite lite längre.

Vi hade en tv på jobbet som hade dubbelt så många färger än en annan tv.
Den med dubbelt så många färger hade dubbelt så många färger att välja fel på vilket resulterade i en grynig bild som aldrig kändes lugn eller stilla.

Men å andra sidan ska det se bra ut i den prisklassen...
Jonas Eriksson
Normal postare

http://hifiklubben.se/produkter/bild/pl ... _svart.htm
Den säljer vi ut ett demo för 6990kr... en hdmi-port har fått stiften misshandlade. Dock kvarstår ju en hdmi-port...

Litet tips sådär i sommarvärmen... har inte hunnit läsa Uråsa-tråden men bror har rapporterat om många goa brännor. :)
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Har hittat en ny tv som verkar vara väldigt bra. Samsung LE-46M86BD
http://www.dustinhome.se/pd_5010114473.aspx
Läst några tester på nätet och den har fått väldigt bra betyg.
93/100, 100/100 lyder omdömmena. Tv:n har ju kommit ner väldigt bra i pris.
Det är visserligen inte 100 hz men den har full hd upplösning.
Var och kollade på två Samsung i förra veckan.
Den ena var 100 hz och den andra var 50 hz. Samma program i tv:n. (HD-sändning)
Jag kunde inte se någon märkbar skillnad mellan tv-apparaterna.
Bara på prislappen. :roll:
Jonas Eriksson
Normal postare

M86'an är bra men den börjar bli riktigt gammal, inte bara ett halvår utan mer än ett år.
Det är fortf. en bra tv men bara om du får den till rätt pris.

100hz är lite vajsing... det syns bäst i sido-panoreringar men en del TV's kan inte upphålla 100hz konstant vilket jag känner är mer störigt än en bild som hackar konstant.

HD-sändningar är bra från början så det är svårt att se skillnader på bra eller dåligt.

Sonys nya W4000 har imponerat på mig ordentligt, det är första TV som uppfyller mina krav.
HD-tuner, lätt som ett as, bra pris per prestanda, sjukt fin bild från kartong, Sony-menyer a la Playstation 3/PSP.

Ett varnings finger för Samsungs 5-serie, 32"-modellen....
Vilken skit... titta inte ens på den. Rött excisterar inte, det finns inget lugn, kontrasten är skit. Kalibreringsmöjligheterna är skit.
Jag kalibrerade ihjäl en 5-serie... efter någon timmes försök både med Joe Kane och SpyderTV så flippade den ur, ökade man kontrast blev bilden gradvis rosa och minskade man den så blev den ist. grön.
På tv'n nr 2. har jag inte lyckats med samma bedrift men den har samma tendenser att sluta som skrot.

Veckans plus.. :)
Samsung 6-serie +
Sony W4000 +
NAD's kommande B-serie ?+
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

kommer antagligen att köpa denna:
http://www.dustinhome.se/pd_5010148122. ... sjakt_5840

Får köpa något värre vid något senare tillfälle. :roll: