Nu börjar sommaren närma sig och därmed fundering på vattenlekar.
Vi har en båt som har en 30 hk Mercury motor. Vi brukar använda den för att dra runt barnen (och ibland har man tur och får också åka) på en ring. Det är väldigt kul.
Men vi funderar på att köpa vattenskidor till min dotter i födelsedagspresent. Tror ni att båten orkar dem? Eller är det för klen motor? Vad behöver man minst för motor i så fall? Det kanske finns så breda skidor så det är enklare för båten att dra igång dem?
Eller har ni tips om andra roliga vattenleksaker som man kan dra efter båten?
vattenskidor
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Gör inte annat än skriver...
Det beror ju på hur stor båten är, jag (och mina syskon), har en 4,95 lång ryds HT-båt, med 40hk Johnson motor (Med Danne-ägd propeller)
...Och den orkar inte riktigt dra upp vattenskidor.
Vi hade breda skidor en gång, skruvade på en typ plyfa skiva, sen åkte vi efter båten med den. Jag hade roligt på den tills den gick sönder för några år sen, och man behöver inte binda fast sig, samtidigt som den var lättnavigerad... riktigt rolig sak... (om ni nu inte vill köpa skidor....)

Vi hade breda skidor en gång, skruvade på en typ plyfa skiva, sen åkte vi efter båten med den. Jag hade roligt på den tills den gick sönder för några år sen, och man behöver inte binda fast sig, samtidigt som den var lättnavigerad... riktigt rolig sak... (om ni nu inte vill köpa skidor....)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Lite skeptisk till att det ska gå med 30 hk...men som Martin säger så beror ju det på hur stor båten är också. Wakeboard kan gå, behövs inte så mycket hk. Vi har en 465a med 50 hk Mercury och den har inga problem att dra upp när man startar med båda skidorna på sig.
EDIT: Såg visst att du åkte ring redan
...här är lite "längta till sommarbilder iallfall"

EDIT: Såg visst att du åkte ring redan

David Nordquist
Team Tomtabacken
Team Tomtabacken
Det hänger ju ganska mycket på hur bra den som åker är, det går garanterat att dra upp en vuxen med en 30 hk om det är någon som vet hur man ska åka och komma upp bra. Vi har åkt två bakom en 50 hk (en på wakeboard och en på skidor) samtidigt så det är klart att det går. Men sen om det är så lätt är ju en annan diskusion...
Mina vänner har en gammal 50 hk som vi kör wake efter och det funkar ju ok även om man gärna skulle ha lite mer våg nu när man kan åka lite.

Mina vänner har en gammal 50 hk som vi kör wake efter och det funkar ju ok även om man gärna skulle ha lite mer våg nu när man kan åka lite.
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
MINA BILDER
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Deluxpostare!
vi drar folk upp till 80kg på en skida me 30hk..
men de går inte starta på en utan massor av ringar på linan.
givetvis e de roligare o åka me större motor men de funkar,
sackar lite i inner kurvan dock.
men de går inte starta på en utan massor av ringar på linan.
givetvis e de roligare o åka me större motor men de funkar,
sackar lite i inner kurvan dock.
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02