vattenskidor

Allt som INTE handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Anders Toll
Legend!

vattenskidor

Inlägg av Anders Toll »

Nu börjar sommaren närma sig och därmed fundering på vattenlekar.

Vi har en båt som har en 30 hk Mercury motor. Vi brukar använda den för att dra runt barnen (och ibland har man tur och får också åka) på en ring. Det är väldigt kul.

Men vi funderar på att köpa vattenskidor till min dotter i födelsedagspresent. Tror ni att båten orkar dem? Eller är det för klen motor? Vad behöver man minst för motor i så fall? Det kanske finns så breda skidor så det är enklare för båten att dra igång dem?

Eller har ni tips om andra roliga vattenleksaker som man kan dra efter båten?
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Det beror ju på hur stor båten är, jag (och mina syskon), har en 4,95 lång ryds HT-båt, med 40hk Johnson motor (Med Danne-ägd propeller) 8) ...Och den orkar inte riktigt dra upp vattenskidor.

Vi hade breda skidor en gång, skruvade på en typ plyfa skiva, sen åkte vi efter båten med den. Jag hade roligt på den tills den gick sönder för några år sen, och man behöver inte binda fast sig, samtidigt som den var lättnavigerad... riktigt rolig sak... (om ni nu inte vill köpa skidor....)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Nordquist
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Nordquist »

Lite skeptisk till att det ska gå med 30 hk...men som Martin säger så beror ju det på hur stor båten är också. Wakeboard kan gå, behövs inte så mycket hk. Vi har en 465a med 50 hk Mercury och den har inga problem att dra upp när man startar med båda skidorna på sig.

EDIT: Såg visst att du åkte ring redan :D ...här är lite "längta till sommarbilder iallfall"

BildBild
David Nordquist
Team Tomtabacken
Josef
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Josef »

Det hänger ju ganska mycket på hur bra den som åker är, det går garanterat att dra upp en vuxen med en 30 hk om det är någon som vet hur man ska åka och komma upp bra. Vi har åkt två bakom en 50 hk (en på wakeboard och en på skidor) samtidigt så det är klart att det går. Men sen om det är så lätt är ju en annan diskusion... :roll:
Mina vänner har en gammal 50 hk som vi kör wake efter och det funkar ju ok även om man gärna skulle ha lite mer våg nu när man kan åka lite.
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Jag hade en Ryds 430 GT med 20 hk för några år sedan och jag drog en kille som vägde 75 kg.

Beror lite på vad det är för båt, vilken proppeller du har samt vad de väger som du skall dra.
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Tekniken på han/hon som ska åka får inte glömmas.

Det är lättare att dra upp min far på 95 kg som är duktig på att starta på en skida, än en 70kg person på två skidor som inte kan åka.

Micore 490 med 60hk hade vi till för två år sen. Nu en Laser utan hk :D
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Håller med att det fungerar och ju tyngre person ju bättre teknik måste han ha, det är därför jag på 95+kg har problem att komma up med kusinernas 30hk men min svåger som är 30kg lättare flög up första gången :D
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Anton_the_man
Deluxpostare!

Inlägg av Anton_the_man »

vi drar folk upp till 80kg på en skida me 30hk..
men de går inte starta på en utan massor av ringar på linan.

givetvis e de roligare o åka me större motor men de funkar,
sackar lite i inner kurvan dock.
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
Skriv svar