Vad får inte fattas på julbordet?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Vad får inte fattas på julbordet?
Alltså, julmat! -denna fröjd!
men så finns det en sak som gör att julbordet inte är komplett; senapsillen!
vad anser Du inte får missas på julbordet?
skriv nu inte julskinka, för den är väl obligatorisk..
men så finns det en sak som gör att julbordet inte är komplett; senapsillen!
vad anser Du inte får missas på julbordet?
skriv nu inte julskinka, för den är väl obligatorisk..
Martin .. Sköld
-
- Legend!
-
- Megapostare!
- Kontakt:
På tal om must tidigare så måste jag bara rekommendera den norrländska julmusten från Zeunerts bryggeri i Sollefteå. Förstår om ni i söder har svårt att få tag i den, för det har även vi här i norr. Men lägg min rekommendation på minnet. Den musten är nämligen lagrad på ekfat flera månader, och musten får betydligt mer karaktär, en annan sötma och känns verkligen äkta på nåt vis.
Det där lät nästan som något en vinprovare skulle kunnat sagt.
Jag har en back ståendes som bara väntar på att bli uppdrucken... menar avnjuten.
Ho ho ho...
Det där lät nästan som något en vinprovare skulle kunnat sagt.
Jag har en back ståendes som bara väntar på att bli uppdrucken... menar avnjuten.
Ho ho ho...
Kona Kahuna -03
Folkvagn Golf TDI -99
Yamaha V-Max 500 -98
Honda CBR 1100 Super Blackbird -97
Kona Kahuna -03
PRINSKORV!!!!!!!!!!!! får inte fattas....
----------------------
Julia Thorstensson
- Skoda Octavia RS -08
- Seat Ibiza Cupra 16v -98 (Såld)
- Golf CL (Såld) -88
www.jrc.nu
Julia Thorstensson
- Skoda Octavia RS -08
- Seat Ibiza Cupra 16v -98 (Såld)
- Golf CL (Såld) -88
www.jrc.nu
-
- Gör inte annat än skriver...
Hade du varit ett par huvuden högre så skulle du fått en lavett! Nisses senap? Det märks att du inte är så gammal än, för då hade du fattat att det är Västerviks Senap som gäller (eller Edvins, men det är ju samma sak).JAC skrev:ha! det ska vara Nisses senap annars får det va!danne skrev:Det enda viktiga är att det finns Västerviks Senap på bordet.
[Daniel Lindmark]
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
Den ända senap jag måste ha är Senapsill! Annars är det inte juldanne skrev:Hade du varit ett par huvuden högre så skulle du fått en lavett! Nisses senap? Det märks att du inte är så gammal än, för då hade du fattat att det är Västerviks Senap som gäller (eller Edvins, men det är ju samma sak).JAC skrev:ha! det ska vara Nisses senap annars får det va!danne skrev:Det enda viktiga är att det finns Västerviks Senap på bordet.
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Äger en Bmw, kör en Volvo
-
- Superpostare!
När Redbeard ändå är igång o rekomenderar Julmust kan ju jag fortsätta. Inget går upp mot Grebbestads Bryggeris julmust. Allt blir bättre på riktigt bryggeri än den vanliga skiten (älskar all julmust, men Grebbestads e över allt annat). Mindre kolsyra o mer smak. Riktigt så det kittlar i smaklökarna.
//Markus Mattsson
jag tänkte precis säga att det är samma (det ska iaf vara det) recept på all must, och samma smak, men tji fick jag!Postchaffisen skrev:När Redbeard ändå är igång o rekomenderar Julmust kan ju jag fortsätta. Inget går upp mot Grebbestads Bryggeris julmust. Allt blir bättre på riktigt bryggeri än den vanliga skiten (älskar all julmust, men Grebbestads e över allt annat). Mindre kolsyra o mer smak. Riktigt så det kittlar i smaklökarna.
[Joel Christoffersson]
Jag vågar inte säga vad jag tycker om 240. Däremot är Fodka världens fulaste bil.
Jag vågar inte säga vad jag tycker om 240. Däremot är Fodka världens fulaste bil.
Nej en dricka med smak som inte får fattas på julbordet är koppabergs julcider.... Smaken på denna dryck är ju totalt bisarr, som att man får munnen full av diesel när man slangar... Lukten, hmmm, påminner om färsk kåda eller fotogen/lampolja...Postchaffisen skrev:När Redbeard ändå är igång o rekomenderar Julmust kan ju jag fortsätta. Inget går upp mot Grebbestads Bryggeris julmust. Allt blir bättre på riktigt bryggeri än den vanliga skiten (älskar all julmust, men Grebbestads e över allt annat). Mindre kolsyra o mer smak. Riktigt så det kittlar i smaklökarna.
Nej den fattas på mitt julbord iallafall.
-
- Megapostare!
- Kontakt:
Här finns det att läsa lite. http://susning.nu/JulmustJAC skrev:jag tänkte precis säga att det är samma (det ska iaf vara det) recept på all must, och samma smak, men tji fick jag!Postchaffisen skrev:När Redbeard ändå är igång o rekomenderar Julmust kan ju jag fortsätta. Inget går upp mot Grebbestads Bryggeris julmust. Allt blir bättre på riktigt bryggeri än den vanliga skiten (älskar all julmust, men Grebbestads e över allt annat). Mindre kolsyra o mer smak. Riktigt så det kittlar i smaklökarna.
Vet inte om Zeunerts eller Grebbestad använder den essensen som Roberts AB tillverkar. Must smakar olika iallafall.
Kona Kahuna -03
Folkvagn Golf TDI -99
Yamaha V-Max 500 -98
Honda CBR 1100 Super Blackbird -97
Kona Kahuna -03
min bror sa (för en gångs skull ) en klok sak. alla muster har samma essens (eller vad det heter) men olika styrka i det!Redbeard skrev:Här finns det att läsa lite. http://susning.nu/JulmustJAC skrev:jag tänkte precis säga att det är samma (det ska iaf vara det) recept på all must, och samma smak, men tji fick jag!Postchaffisen skrev:När Redbeard ändå är igång o rekomenderar Julmust kan ju jag fortsätta. Inget går upp mot Grebbestads Bryggeris julmust. Allt blir bättre på riktigt bryggeri än den vanliga skiten (älskar all julmust, men Grebbestads e över allt annat). Mindre kolsyra o mer smak. Riktigt så det kittlar i smaklökarna.
Vet inte om Zeunerts eller Grebbestad använder den essensen som Roberts AB tillverkar. Must smakar olika iallafall.
[Joel Christoffersson]
Detta bör finnas på ett julbord för att mina smaklökar skall bliva nöjda:
Gravad lax med tillhörande sås.
Janssons frestelse.
Glasmästarsill (mors hemgjorda förstås) och senapssill.
Prinskorv och köttbullar.
Ett par olika ostar.
Julskinka såklart.
Samt allt möjligt annat som jag inte orkar skriva nu. Rysk kaviar är inte dumt förresten, och ägghalvor med majonäs.
Och kanske lite glögg?
Gravad lax med tillhörande sås.
Janssons frestelse.
Glasmästarsill (mors hemgjorda förstås) och senapssill.
Prinskorv och köttbullar.
Ett par olika ostar.
Julskinka såklart.
Samt allt möjligt annat som jag inte orkar skriva nu. Rysk kaviar är inte dumt förresten, och ägghalvor med majonäs.
Och kanske lite glögg?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare