Sida 1 av 2
Postat: 17 jan 2002 09:11
av danne
Nån som har en IC från en EvoVI liggande? Jag behöver en.
Postat: 17 jan 2002 13:27
av Maccan
Det har jag ingen men jag kan skaffa en från Saab 9000...
Postat: 17 jan 2002 14:35
av danne
Pris?
Postat: 17 jan 2002 16:52
av Karlsson
Jag vill också ha en! Hur stor är den? Bredd, höjd alltså.
Postat: 17 jan 2002 20:41
av Maccan
Den är ca 40*55cm... Vad vill ni ge?
Postat: 18 jan 2002 07:40
av Andreas
Vi kan väl starta en web-auktion här och nu vet jag....
Jag bjuder 10 riksdaler!!!
Postat: 18 jan 2002 10:28
av Daniel Båge
15 :-
Postat: 18 jan 2002 10:59
av Maccan
Då kan ni få en slangklämma på sin höjd!
Postat: 18 jan 2002 12:28
av Josef
Jag bjuder 20:-
Sen kan man ju undra vad jag ska ha en sån till

Postat: 18 jan 2002 23:37
av Karlsson
Lite liten tycker jag... Det finns plats för en som är 75 cm bred och 40 hög. Men om den är effektiv så slår jag gärna till. Skambud på 500

Postat: 20 jan 2002 12:42
av Maccan
Postat: 20 jan 2002 12:45
av Maccan
Oj glömde visst skriva nå´t...
Nej du 500:- kan du drömma om i nattt. Jag kanske släpper den för det dubbla, om jag inte ska ha det själv villsäga.
Postat: 21 jan 2002 16:50
av Karlsson
Som sagt, det var ett skambud. Jag pröjsar gärna en tusing. Men det får bli nästa månad.
Lastbilsintercooler...!!
Postat: 26 feb 2002 22:28
av AeroInside
Hallå!!
Jag har eventuellt ett stort lastbilskyl som jag kan sälja... Har ett sådant nu som ska monteras i min bil, men jag har eventuellt ett till som inte ska användas. Det är helt i aluminium och gjutna gavlar med 2,6" anslutning (innermått). Kylet är helt nytt. Har inga exakta mått på det nu, men jag kan mäta det senare...
Intresserad kan höra av sig för mer info.
mvh //Peter
Postat: 27 feb 2002 09:43
av danne
Det som är intressant är väl: Vad ska du ha för den?
bud....
Postat: 27 feb 2002 16:37
av AeroInside
Vad tycker du den kan vara värd? Ge mig ett igenomtänkt bud...
Annars har jag även en 9000intercooler. Den får du för 1000:- inkl. frakt
maila gärna mig annars,
peter.gustafsson@compaqnet.se
//Peter
Postat: 01 mar 2002 19:06
av Karlsson
Jag har skaffat mig en IC från 740 -87. Är det nåt att ha? den var lite tunn, men bredd och höjd var perfekt för min håriga Turbo-Rekord.
Postat: 03 mar 2002 22:04
av AeroInside
jaadu... Mitt resonemang är ju att allt som är orginal på en "vanlig bil" är alldeles för dåligt... undantaget i rimlig prisklass kanske är EVO IV och liknande bilar... men visst finns det mycket att göra med dom också...
Pröva med den IC:n och se vad du får för resultat... Det kanske blir kanon! Bara du monterar den "längst fram" av alla kylare...
sen som sagt... allt är ju en kostnadsfråga...
lycka till! mvh //Peter
Postat: 04 mar 2002 17:02
av Karlsson
Peter, du verkar ju ha lite koll på det här med turbo, hur många bar kan en T03 ge som mest? Förutsatt att jag byter wastegateklocka alltså. Den som sitter på nu släpper nog vid 0,7 enligt SAAB. Aggregatet är från en -84 900. Ska man satsa på ett större avgasturbinhus eller ska man byta till en T04 (dyrt)?
Postat: 04 mar 2002 17:41
av AeroInside
La märke till att du var från Habo... där var jag för inte så längesedan... det är möjligtvis inte så att du är med i en församling där en Tomas & Carina Wallengren är ungdomspastorer?
Nu till turbon... Det beror helt på vad du har satt upp för mål... Är du ute efter 200 eller 300 hästar? En T3 kan du nog utan problem ladda lite drygt 1bar med... Dock är detta inte det första du bör göra om du ska trimma bilen. Det är väldigt att du börjar med luftvägarna - luft in, luft ut, dvs ett öppet sportluftfilter och att du får in KALL luft - ta inte luft från motorutrymmet!! Sen är det viktigt att du får ut luften också, dvs avgaserna... Ett 3" fullflödessystem är att rekommendera. Nu kan du börja laborera med styrprogrammet. Tyvärr är jag dålig på de äldre styrprogrammen innan Trionic5 kom (M94), men genom att höja laddtrycket till åtminstone 1bar och med den tidigare konfiguration jag nämnde med luftin/ut, så blir det riktigt bra...!! Sen finns det hur mycket som helst att göra, men det kostar ju...
Till sist: GLÖM INTE BROMSARNA! Om du tänker köra aktivt med en trimmad bil måste du göra något åt bromsarna om du kör med standard... annars kan du snart ligga i diket om du har otur pga otillräcklig eller ingen bromsverkan...
mvh //Peter