Söker 15" r-däck i gott skick, skall köra 24timmars på mantorp i april så tänkte kolla runt så inte någon sitter på en uppsättning innan jag klickar hem några nya Va tror ni, håller en uppsättning däck om man skiftar fram och bak lite. Bilen får vi nog ner till nästan 700kg så inte jättemycket vikt att dra runt på!
Även sponsorer mottages tacksamt, om man vill synas en helg på MantorpPark vill säga
God Jul på er bröder!!
15" R-däck
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
15" R-däck
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Re: 15" R-däck
Jag har inte några däck. Däremot krav på mer info om rejset, teamet och bilen.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Re: 15" R-däck
Egentligen vet jag inte, men du får en hiskelig temperatur i däcken (inte bara slitytan) på 24h. Det käkar ju däck i vansinnig fart... Om du nu inte tuffar runt i 120....
R-däck är bra, men det finns ju en anledning till att de greppar bättre, gummiblandningen är inte riktigt som gatdäck.
Vet inte hur prisbilden är, men kanske ett Semi-R kan funka som ett billigare alternativ, och 2-3 uppsättningar.
Som sagt egentligen vet jag inte. Men kan säga att hade jag varit på Mantorp ( långloppsammanhang) i 24h hade jag gjort åt med mer än ett par däck...
R-däck är bra, men det finns ju en anledning till att de greppar bättre, gummiblandningen är inte riktigt som gatdäck.
Vet inte hur prisbilden är, men kanske ett Semi-R kan funka som ett billigare alternativ, och 2-3 uppsättningar.
Som sagt egentligen vet jag inte. Men kan säga att hade jag varit på Mantorp ( långloppsammanhang) i 24h hade jag gjort åt med mer än ett par däck...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Re: 15" R-däck
Om bilen blir så lätt så kan nog R-däck hålla ganska bra. Gäller bara att välja en dimension som passar bilen och inte stjäl alltför mycket acceleration.
Tex har jag kört med Toyo R888 i dimension 205/50 15" på min Commodore, då accar den skapligt men däcken går åt fort eftersom just den dimensionen har lite lågt lastindex.
Min bil väger dryga 1400 kg fulltankad med mig i.
Har även testat Yokohama A048 i dimension 225/50 15", ganska stor skillnad i rullomkrets så accet blev sämre. Å andra sidan greppade de bättre och överhettade inte lika lätt.
Översätter man det till eran flugviktare så borde den kunna klara 24 timmar på en uppsättning 195/50 15". Bakdäcken lär knappt bli ljumna på en så lätt framhjulsdriven bil.
Bilen kommer inte att rulla konstant i 24 timmar, ni måste byta förare ibland och förmodligen tanka några gånger. Hur stor är tanken?
Sen finns det en grej att tänka på.
Om det börjar regna så är R-däck inte så bra, särskilt inte om de bara är pissljumna. Vanliga sommardäck är bättre i såna fall, så räkna med att ta med en uppsättning vanliga sommardäck också.
Racet är i april och då kan det vara ganska kallt, särskilt på natten. Kan bli svårt att få upp tempen i R-däcken då.
Jag förstår eran strategi med att skruva så lite som möjligt och endast tanka, det är helt rätt inställning. Men tänk också på att det finns de som kör med mer effektstarka bilar, de lär få gå i depå oftare och tanka samt byta däck, bromsar och annat.
Då kan ni tjäna på att ligga ute några varv till medans de andra skruvar. Mycket taktik blir det och det är ju det som är tjusningen med långlopp!
Tex har jag kört med Toyo R888 i dimension 205/50 15" på min Commodore, då accar den skapligt men däcken går åt fort eftersom just den dimensionen har lite lågt lastindex.
Min bil väger dryga 1400 kg fulltankad med mig i.
Har även testat Yokohama A048 i dimension 225/50 15", ganska stor skillnad i rullomkrets så accet blev sämre. Å andra sidan greppade de bättre och överhettade inte lika lätt.
Översätter man det till eran flugviktare så borde den kunna klara 24 timmar på en uppsättning 195/50 15". Bakdäcken lär knappt bli ljumna på en så lätt framhjulsdriven bil.
Bilen kommer inte att rulla konstant i 24 timmar, ni måste byta förare ibland och förmodligen tanka några gånger. Hur stor är tanken?
Sen finns det en grej att tänka på.
Om det börjar regna så är R-däck inte så bra, särskilt inte om de bara är pissljumna. Vanliga sommardäck är bättre i såna fall, så räkna med att ta med en uppsättning vanliga sommardäck också.
Racet är i april och då kan det vara ganska kallt, särskilt på natten. Kan bli svårt att få upp tempen i R-däcken då.
Jag förstår eran strategi med att skruva så lite som möjligt och endast tanka, det är helt rätt inställning. Men tänk också på att det finns de som kör med mer effektstarka bilar, de lär få gå i depå oftare och tanka samt byta däck, bromsar och annat.
Då kan ni tjäna på att ligga ute några varv till medans de andra skruvar. Mycket taktik blir det och det är ju det som är tjusningen med långlopp!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Re: 15" R-däck
Exakt som du säger, räknar med att landa på runt 800kg inkl bränsle och förare. Tanken är på ca.40 liter eller nått sånt.Karlsson skrev:Om bilen blir så lätt så kan nog R-däck hålla ganska bra. Gäller bara att välja en dimension som passar bilen och inte stjäl alltför mycket acceleration.
Tex har jag kört med Toyo R888 i dimension 205/50 15" på min Commodore, då accar den skapligt men däcken går åt fort eftersom just den dimensionen har lite lågt lastindex.
Min bil väger dryga 1400 kg fulltankad med mig i.
Har även testat Yokohama A048 i dimension 225/50 15", ganska stor skillnad i rullomkrets så accet blev sämre. Å andra sidan greppade de bättre och överhettade inte lika lätt.
Översätter man det till eran flugviktare så borde den kunna klara 24 timmar på en uppsättning 195/50 15". Bakdäcken lär knappt bli ljumna på en så lätt framhjulsdriven bil.
Bilen kommer inte att rulla konstant i 24 timmar, ni måste byta förare ibland och förmodligen tanka några gånger. Hur stor är tanken?
Sen finns det en grej att tänka på.
Om det börjar regna så är R-däck inte så bra, särskilt inte om de bara är pissljumna. Vanliga sommardäck är bättre i såna fall, så räkna med att ta med en uppsättning vanliga sommardäck också.
Racet är i april och då kan det vara ganska kallt, särskilt på natten. Kan bli svårt att få upp tempen i R-däcken då.
Jag förstår eran strategi med att skruva så lite som möjligt och endast tanka, det är helt rätt inställning. Men tänk också på att det finns de som kör med mer effektstarka bilar, de lär få gå i depå oftare och tanka samt byta däck, bromsar och annat.
Då kan ni tjäna på att ligga ute några varv till medans de andra skruvar. Mycket taktik blir det och det är ju det som är tjusningen med långlopp!
Ja precis, och det är blir förmodeligen inte attack-körning hela tiden (lätt och säga nu när man inte sitter där )
Har tänkte åka på 195/50 15", är ju inte dom största hjulhusen.
Nae vädret kan ju variera välldigt mkt, tänkt att ah med vanliga däck som reserv men tack för tipset om natt temperatur, det har vi inte riktigt tänkt på! Mycket bra!
Ja det är ju det som avgör, när dom tankar en gång extra så hinner vi 1-2varv mer
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(