Opel Omega
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Normal postare
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 15 maj 2002 19:15
- Ort: Motala, Östergötland
Opel Omega
Nån som vet vad man kan göra för att få en Opel Omega 2.0 I, -89 att gå som bara [CENSUR]?
funderar på att skaffa ny kam, porta och plana toppen, extractor grenrör, ta bort katalysatorn!
nån som har några delar i bra skick att kränga eller har bra seriösa förslag på vad som kan göras?
funderar på att skaffa ny kam, porta och plana toppen, extractor grenrör, ta bort katalysatorn!
nån som har några delar i bra skick att kränga eller har bra seriösa förslag på vad som kan göras?
Merciless Racing
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Re: Opel Omega
Ska du byta allt det så blir det dyrt å du får kanske ut 20-30hk till. Sätt på en turbo istället. Blir billigare och mer effekt.ThyLegionsCome skrev:Nån som vet vad man kan göra för att få en Opel Omega 2.0 I, -89 att gå som bara [CENSUR]?
funderar på att skaffa ny kam, porta och plana toppen, extractor grenrör, ta bort katalysatorn!
nån som har några delar i bra skick att kränga eller har bra seriösa förslag på vad som kan göras?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Allting går! Utom bilar med trasig bränslepump! Det du får göra är att bygga ett grenrör eller en adapter, som du fäster turbon på. Sedan behövs oljekanaler till turbon, och vattenkylning... Du kan väl ladda 0,4 bar eller någonting utan att behöva göra någonting med toppen. Jag vet inte vad det är för komp i den motorn så det kanske inre ens går att ladda så mycket....
Lycka till.
Lycka till.
Jag vet inte hur bra de där ohc-motorerna är. Själv tänker jag turbokonvertera en gammal 19 S med insprut, laddluftkyl och smidda kolvar. Det ska väl hålla ett par timmar iallafall. Allvarligt så tycker jag du ska leta reda på en Omega med 2,4 i motor, de går att få rätt bra klös i om man vill. Tuff kam, lätt portning och lite planad topp så har du säkert 150 hk och rejält bottendrag. Som alltid är det ju en kostnadsfråga, jag köpte en smälld 3000 24 V och plockade över motorn i min Omega 2,6 (OBS! Går endast att göra på modeller med 6a, de mindre har för små bromsar och klenare framvagn. Dessutom är det en del pappersjobb.)
Nu har jag drygt 200 hk i bilen, går riktigt bra.
Nu har jag drygt 200 hk i bilen, går riktigt bra.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Normal postare
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 15 maj 2002 19:15
- Ort: Motala, Östergötland
Näe jag vet, men det ligger till så att jag har fått bilen helt [CENSUR] gratis, så det känns lite dumt att sälja skiten för att senare köpa en lika dan med större motor, bilen går som en [CENSUR] klocka i motorn, det är ny Databox, toppen är bytt, den har väl gått 2000 mil ungefär, och startmotorn är ny, vattenpumpen oxå...så det är rätt mycket som är bytt på den...
men vilket är det smidigaste sättet att få den och gå bra. så det blir lite trycka i den, så man kan pumpa ur den....?
men vilket är det smidigaste sättet att få den och gå bra. så det blir lite trycka i den, så man kan pumpa ur den....?
Merciless Racing
-
- Normal postare
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 15 maj 2002 19:15
- Ort: Motala, Östergötland
Kompressorn måste sitta exakt i linje med vevaxeln, annars blir den snedbelastad och kan paja. Kostar en del, kolla på www.enem.se de har koll.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Normal postare
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 15 maj 2002 19:15
- Ort: Motala, Östergötland
-
- Normal postare
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 15 maj 2002 19:15
- Ort: Motala, Östergötland