Opel Omega

Annonsera efter bilar och tillbehör.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

ThyLegionsCome
Normal postare
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 maj 2002 19:15
Ort: Motala, Östergötland

Opel Omega

Inlägg av ThyLegionsCome »

Nån som vet vad man kan göra för att få en Opel Omega 2.0 I, -89 att gå som bara [CENSUR]?
funderar på att skaffa ny kam, porta och plana toppen, extractor grenrör, ta bort katalysatorn!
nån som har några delar i bra skick att kränga eller har bra seriösa förslag på vad som kan göras?
Merciless Racing
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Re: Opel Omega

Inlägg av Samuel Lindkvist »

ThyLegionsCome skrev:Nån som vet vad man kan göra för att få en Opel Omega 2.0 I, -89 att gå som bara [CENSUR]?
funderar på att skaffa ny kam, porta och plana toppen, extractor grenrör, ta bort katalysatorn!
nån som har några delar i bra skick att kränga eller har bra seriösa förslag på vad som kan göras?
Ska du byta allt det så blir det dyrt å du får kanske ut 20-30hk till. Sätt på en turbo istället. Blir billigare och mer effekt.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Bättre du köper min Omega 3000 88. 156hästar från början.... :D
Marcus Marklund

www.millway.se
Gäst

trimm

Inlägg av Gäst »

Jo har funderat på Turbo-konvertering,

vad ska du ha för den då? omegan 3000 asså?
och hur lång har den gått?
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Vet ej om jag ska sälja igentligen... Men den har gått 34000, men går kanonfint. Hade väl tänkt min 17000:- Har bytt typ halva bilen....
Marcus Marklund

www.millway.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

aa okej,
jag har en splitter ny turbo som jag funderar på att tjacka..den är helt ny i förpacking och är egentligen till en Audio Quattro 2.2L, kan man slänga in den i en Omega 2.0?
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Allting går! Utom bilar med trasig bränslepump! Det du får göra är att bygga ett grenrör eller en adapter, som du fäster turbon på. Sedan behövs oljekanaler till turbon, och vattenkylning... Du kan väl ladda 0,4 bar eller någonting utan att behöva göra någonting med toppen. Jag vet inte vad det är för komp i den motorn så det kanske inre ens går att ladda så mycket....
Lycka till.
Marcus Marklund

www.millway.se
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jag vet inte hur bra de där ohc-motorerna är. Själv tänker jag turbokonvertera en gammal 19 S med insprut, laddluftkyl och smidda kolvar. Det ska väl hålla ett par timmar iallafall. Allvarligt så tycker jag du ska leta reda på en Omega med 2,4 i motor, de går att få rätt bra klös i om man vill. Tuff kam, lätt portning och lite planad topp så har du säkert 150 hk och rejält bottendrag. Som alltid är det ju en kostnadsfråga, jag köpte en smälld 3000 24 V och plockade över motorn i min Omega 2,6 (OBS! Går endast att göra på modeller med 6a, de mindre har för små bromsar och klenare framvagn. Dessutom är det en del pappersjobb.)
Nu har jag drygt 200 hk i bilen, går riktigt bra.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Jag vill oxå ha 24V.... :cry: :cry: :cry:
Marcus Marklund

www.millway.se
ThyLegionsCome
Normal postare
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 maj 2002 19:15
Ort: Motala, Östergötland

Inlägg av ThyLegionsCome »

Näe jag vet, men det ligger till så att jag har fått bilen helt [CENSUR] gratis, så det känns lite dumt att sälja skiten för att senare köpa en lika dan med större motor, bilen går som en [CENSUR] klocka i motorn, det är ny Databox, toppen är bytt, den har väl gått 2000 mil ungefär, och startmotorn är ny, vattenpumpen oxå...så det är rätt mycket som är bytt på den...
men vilket är det smidigaste sättet att få den och gå bra. så det blir lite trycka i den, så man kan pumpa ur den....?
Merciless Racing
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Om du nu har fått den gratis, så är det väl bra att svetsa ihop ett genrör och klämma dit en turbo, bonna ihop nåt tilläggssprut och gasa tills det rasar! :D
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
ThyLegionsCome
Normal postare
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 maj 2002 19:15
Ort: Motala, Östergötland

Inlägg av ThyLegionsCome »

jo, Men kompressor matning är det nått att ha då?
nån som vet nån sida där man kan kolla effekt och pris, info och sånt?
Merciless Racing
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Kompressorn måste sitta exakt i linje med vevaxeln, annars blir den snedbelastad och kan paja. Kostar en del, kolla på www.enem.se de har koll.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
ThyLegionsCome
Normal postare
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 maj 2002 19:15
Ort: Motala, Östergötland

Inlägg av ThyLegionsCome »

aa okej, har kollat där nu =)
men du vet möjligtvis ingen sida med chipptrimmning, det står ju lite här men inte om några chip eller priser lr nått sånt....?
Merciless Racing
ThyLegionsCome
Normal postare
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 maj 2002 19:15
Ort: Motala, Östergötland

Inlägg av ThyLegionsCome »

Har kollat och fått förslag och pris uppgifter..och dra ända in i [CENSUR] så [CENSUR] dyrt, 11640:- så får jag 20 hk till =(
Så när när lönen dimper ner ska jag köpa en Opel Calibra 4x4 turbo, lite häftigare =)
en polares polare som har en jag ska tjacka =)
Merciless Racing
Skriv svar